Debat

Skolestart i ruiner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad siger hovedstyrelsen, og hvad siger de nyvalgte hovedstyrelsesmedlemmer til situationen på skolestartsområdet, spørger Hans Houmøller i Folkeskolennummer 44 efter at have læst om Glostrup Kommunes skolestartsprojekt.

Som en af de nyvalgte vil jeg give Hans Houmøller ret i, at hovedstyrelsen meget nødig siger fra. Alt for nødig efter min mening. At det kan betale sig, viser pædagogernes aktioner i København. Vi indretter os derimod i alt for stor udstrækning efter andres krav og ønsker og forsøger så at få det bedste ud af dét, der bliver hældt i hovedet på os. Vi glemmer desværre alt for ofte at præsentere og holde fast i vores egne krav, og ledelsen har hidtil været alt for dårlig til at inddrage og engagere medlemmerne i kampen for at få gennemført vores politik.

Det så vi ved overenskomsten, og det gentager sig nu med skolestartspolitikken, hvor DLF har fået placeret sig i en aldeles håbløs situation.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Præget af for svage og upræcise udspil, som er kommet for sent.

Foreningens skolestartspolitik er vedtaget af den forrige hovedstyrelse - nærmest bag lukkede døre - og formuleret så bevidst uklart, at alle kunne gå ind for den, fordi der er mulighed for mange fortolkninger. Der har ikke været noget forsøg på at etablere en medlemsdebat, som kunne have afklaret begreberne og få medlemmernes krav til en god skolestart op på bordet, inden hovedstyrelsen besluttede politikken. Det er ellers en god idé at have medlemmerne med, hvis man vil kæmpe for at få noget igennem.

Som kronen på værket har DLF for nylig i samarbejde med blandt andre Kommunernes Landsforening og BUPL (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) fremsendt anbefalinger til undervisningsministeren om, at folkeskoleloven ændres således, 'at der bliver generel mulighed for, at undervisningen på de yngste klassetrin varetages af team bestående af lærere og pædagoger'.

Jeg er blevet belært om, at denne anbefaling ligger inden for rammerne af vores skolestartspolitik, fordi vi i virkeligheden mener børnehaveklasseledere, når vi siger pædagoger. Det er en gang tågesnak, som kun er til internt brug på Vandkunsten.

I den samme anbefaling til ministeren foreslås det også, 'at der etableres samarbejde om og koordinering af SFO'ens (skolefritidsordningen) aktiviteter og skolens undervisning, og at SFO-personalet indgår aktivt i et koordineret skole-hjem-samarbejde'.

For mig strider disse anbefalinger direkte imod grundidéen i vores skolestartspolitik om, at der skal være forskel på skole og fritid.

Men også på dette område er jeg blevet belært om, at anbefalingerne ligger inden for vores skolestartsrammer.

Så på den måde er der tilsyneladende ikke noget i modellen fra Glostrup, som strider direkte mod Lærerforeningens politik.

Og derfor sker der selvfølgelig heller ikke noget.

For mig at se ligger foreningens skolestartspolitik i ruiner.

Det er ikke det værste.

Det værste er, at kommunen kan erstatte gode tolærerordninger med løntrykordninger med pædagoger eller pædagogmedhjælpere op til og med 3. klasse, mens vi bare ser til.

Men det er heller ikke så farligt at se til - som at sige fra. For så var det måske gået endnu værre.

Peter Hess-Nielsen

medlem af DLF's hovedstyrelse