De nyudklækkede lærere i Aarhus Kommune kan igen i år melde sig til projektet Fundament for dit Lærerliv, som blev startet af Aarhus Lærerforening.

Holder lærerne i job: Succesordning i Aarhus fortsætter minimum ét år

Aarhus Lærerforenings projekt Fundament for dit Lærerliv har været en kæmpe succes, og i år får 21 nye Aarhus-lærere hjælp igennem deres startproblemer. Kommunen har overtaget betalingen, og rådmand Thomas Medom stræber efter at gøre ordningen permanent.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er unge mennesker, der ikke kan indfri deres håb og drømme for lærerjobbet. Alt for ofte ender de i ensomhed og manglende tro på egne evner. De oplever at stå med langt flere opgaver, end de kan løfte. Det er et kæmpe problem for skolen og for samfundet, at de nye og dygtige lærere ikke vil lægge deres kræfter i skolen".

Sådan fortalte projektleder og konsulent i Århus Lærerforening, Malene Vestergård i Folkeskolen, om de unge lærere, der mødte op på kontoret og var klar til at forlade lærerfaget. Det var baggrunden for, at foreningen sidste år oprettede pilotprojektet Fundament for dit Lærerliv for nogle af kommunens nye læreransatte. 

Starthjælp til nye lærere er et særsyn

Og nu vil Aarhus' rådmand for Børn og Unge gerne finde penge til at gøre ordningen permanent. Eksperter fra den lokale professionshøjskole Via har tilrettelagt Fundament for dit Lærerliv sammen med Lærerforeningen. Og efter et år har projektet vist sig at være en succes. Alle 16 deltagere er fortsat i lærerjobbet i dag. Blandt andet derfor er Aarhus Kommune gået ind i projektet og overtager finansieringen det kommende år.

"Erfaringerne har været så gode, at det også økonomisk vil give mening for kommunen at fortsætte. Der er store udgifter ved at starte op samt at genansætte, og i perioder, hvor skoler mangler lærere, så det kan godt betale sig", siger Børn og Unge-rådmand Thomas Medom (SF).

Han er fortrøstningsfuld, når det kommer til at få en permanent finansiering på plads.

Supervisionen batter

Ifølge projektleder i Århus Lærerforening Malene Vestergård har projektet det forgange år givet de uprøvede lærere mange brugbare værktøjer. Det er særligt på området indenfor supervision, at lærerne har efterspurgt sparring og kompetent hjælp:

"Som en del af forløbet fik de supervision. Der var en udefrakommende supervisor, der kom og gav dem feedback. Det var noget af det, de var allermest glade for. De fik et rum, hvor de kunne fejle og få kritik på det, de syntes, var svært", siger hun og tilføjer:

"De har også været glade for at være i et rum, hvor andre også er nye. Man kan tillade sig at stille alle de dumme spørgsmål, og man kan se, at alle andre også er lidt usikre."

De unge lærere havde tre kursusgange. I år mødes deltagerne en ekstra gang, og her skal der være fokus på, hvordan man laver sin første årsplan. Malene Vestergaard oplever nemlig, at det kan være en stor udfordring for mange nyuddannede lærere.

Derudover ligger der de føromtalte to dage på årets program, hvor lærerne får supervision i den praktiske undervisning ude på skolerne.

 

Kommunens ansvar

Malene Vestergård mener principielt ikke, at det er fagforeningens ansvar at står for den økonomiske udgift, der er forbundet med at klæde de nye læreruddannede ordentligt på. Lærerforeningen har alligevel gennemført kurset sidste år, da man oplevede et akut behov.

"Det er i virkeligheden ikke os som fagforening, der skulle betale det her. Men det er jo fordi, der ikke er andre, der har gjort det", siger hun.

Rådmand  Thomas Medom er enig i, at kommunen skal tage ansvar i denne situation:

"Det er kommunens opgave at efteruddanne og klargøre sine medarbejdere til at løfte opgaven. Lærerforeningen har løftet en opgave, og det har været stærkt af dem. Men det kan de ikke blive ved med".

Han fortæller desuden, at man forhåbentligt allerede efter dette kvartal finder ud af, om det kan lade sig gøre at gøre projektet permanent. Udgiften er omkring 300.000 kr. om året. 

Brug for handling nu

Projektet blev sidste år igangsat dels grundet flere nye lærere overvejede at droppe arbejdet, og samtidig på baggrund af de høje frafaldstal blandt nyuddannede lærere, fortæller Malene Vestergård.

Læreruddannelsen skuffer: Frafaldet er stadig tårnhøjt 

Derfor er kommunens støtte, som muliggør, at flere lærere i år kan deltage i kurset, kærkommen.

"Feedbacken har været meget positiv. Hvis man skal tage det negative, så har flere sagt, at de godt kunne bruge meget mere", siger projektleder fra Århus Lærerforening Malene Vestergård, der samtidig giver udtryk for, at hun håber, at idéen breder sig til andre kommuner.

Ifølge Thomas Medom er behovet også en konsekvens af, at læreruddannelsen har været nedprioriteret igennem længere tid - særligt praktikdelen fungerer ikke, som den skal for manges vedkommende. Men i første omgang handler det om det muliges kunst.

"Det er vigtigt, at man får en uddannelse, der klæder lærerene bedre på. Det handler blandt andet om, at man skruer op for praktikken. Men vi må også bare erkende, vi har lige nu har en læreruddannelse, der ser ud, som den gør", siger han og tilføjer om gruppen af nye folkeskoleundervisere:

"Det er dem, der skal udgøre kernen i mange år frem. Derfor har vi ikke råd til at miste dem allerede nu."

I skrivende stund har 21 meldt sig til projektet i Aarhus Kommune. Kravet er, at man har undervist maksimalt ét år. Tilmeldingen lukker senere i dag.