Fysisk arbejdsmiljø
0   7

Ny teknologi skal give bedre indeklima

Udvalgte skoler landet over skal hjælpe virksomheder med at teste, om ny teknologi kan få frisk luft ind i landets trængende klasseværelser.

Indeklimaet på de danske skoler har det dårligt, og at det skader elevernes trivsel og faglige udvikling. Størstedelen af landets klasseværelserne lider bogstaveligt talt af iltmangel og under støj i store dele af undervisningstiden. Undersøgelser viser, at børn, klarer sig ni procent dårligere i test, hvis de opholder sig i klasselokaler med dårligt indeklima. Det vil koste formuer at bringe i orden, men ny teknologi kan måske hjælpe for færre penge.

fem forsøg

Skoleklima.dk - Climaid, InQvation, København, Taastrup Projektet centrerer sig omkring data fra sensorer, som samles op i en brugervenlig app og suppleres af kvalitative bruger input omkring luftkvalitet og indeklima. Platformen kan vise indeklimaet i real-tid for både driftspersonale, lærere og elever og give anbefaling til, hvad man bør gøre for at forbedre indeklimaet her og nu. Systemet skal testes på to skoler i Københavns og Høje-Taastrup Kommune.

Common Sense - CEBRA, NNE, Aarhus
Afsættet for projektet er at bruge sensorer til at kortlægge den reelle belastning af undervisningslokaler og give feedback, så lokalerne kan bruges mere hensigtsmæssigt. Kortlægningen vil primært være relevant for kommunens planlæggere og rådgivere, som skal sikre en god udnyttelse af de arealer, skolerne råder over, og eksempelvis understøtte en mere intelligent lokale booking. Systemet skal implementeres og testes på fire skoler i Aarhus Kommune.

Sund Forluft - SundForLuft/KL.7
Produktet består af en CO2 sensor monteret i en skyformet lampe, der kan skifte farve ved for høje CO2 værdier. Produktet fremmer en god udluftningskultur ved på en børnevenlig måde at synliggøre indeklimaet. Børnene får på den måde viden, som kan gøre dem i stand til selv at lufte ud eller gå udenfor og få frisk luft. 40 skoler rundt omkring i Danmark skal teste lampen.

Inventilate - Inventilate, DIS, Artlinco, TI, AU m.fl.
Projektet er en videreudvikling af en ny, decentral ventilationsløsning. I projektets nøgleelementer indgår, at luftskiftet er højere end markedsledende løsninger, at der ikke er træk og kuldenedfald og at der indgår et automatisk filterskifte. Systemet kan indbygges i eksisterende bygninger og bearbejdes, så det æstetisk kan integreres bedre i skolebygningernes eksisterende murstensfacader. Der er indgået aftale med Aarhus og Bornholm Kommune om at teste systemet i 10 klasselokaler.

Airmaster, Teknologisk Institut
Airmaster producerer den mest populære decentrale ventilationsløsning til skolebrug i dag.
Producenten oplever en stigende efterspørgsel efter VOC (flygtige kemiske forbindelser) sensorer i deres produkter. Da VOC niveauer og CO2 mængder ikke altid følges ad, kan også en separat VOC sensor styre ventilationen. Fordelen for elever og lærere er at luftudskiftningsbehovet styres ud fra flere relevante parametre. Systemet skal testes på en skole i Aarhus.

Foreningen Realdania har iværksat en kampagne for bedre indeklima på skolerne. Sammen med en ekspertgruppe med deltagere fra ventilationsbranchen, rådgivere og Aarhus Universitet har Realdania udvalgt fem projekter, der tilsammen får 5 millioner kroner til at udvikle, afprøve og dokumentere deres bud på nye, innovative løsninger. Skoler i blandt andet København, Aarhus og på Bornholm skal afprøve løsningerne i praksis.

Artiklen fortsætter under banneret

 Innovative løsninger

"De projekter, vi har valgt at give støtte, er hver især innovative løsninger, som potentielt kan gøre en stor forskel i forhold til det dårlige indeklima i klasseværelserne. Og som har brug for en håndsrækning for at komme helt i mål. Nu glæder vi os til at få dem ud og blive testet af i skolerne. Vores ønske er, at erfaringerne herfra kan bidrage til, at både kommuner og rådgivere får udvidet værktøjskassen i arbejdet med skolernes indeklima," siger Stig Hessellund, projektleder i Realdania i en pressemeddelelse.

To af projekterne bruger data fra sensorer til at lade brugerne styre ventilationsanlæg mere effektivt. Et projekt har en CO2-sensor monteret i en lampe, der skifter farve, for på den at minde lærere og elever og at lufte ud. Et projekt beskæftiger sig primært med højere luftskifte uden træk og kuldenedfald, og det sidste projekt har ud over CO2 fokus på de bioeffluenter, eleverne genererer, og den kemi, som møbler og overflader afgasser.


De fem projekter er udvalgt blandt næsten 50 ansøgere. Resultaterne af afprøvningerne vil ikke være klar før et anden halvdel af 2020.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ