"Jeg synes, det er rigtig svært. Jeg kan sagtens finde på en hel masse fede punkter, og jeg er klar med alle mulige forløb, men jeg skal have noget håndgribeligt og rette mig ind på. Fra Undervisningsministeriets side har man lavet temadage, men de er fuldt booket. Lærerne på vores skole er på venteliste, men selv om vi kommer ind, så er det en temadag på fire - fem timer, og det er slet ikke nok", siger lærer Thomas Bech Budolfsen.

Musiklærer om nyt valgfag: "Vi fægter lidt i blinde"

OPDATERET: Læseplanen er nu offentliggjort, red.. Før sommerferien havde Undervisningsministeriet ikke sendt læseplaner for det nye to-årige valgfag i musik ud. Thomas Bech Budolfsen er erfaren musiklærer og glæder sig til at komme i gang, men uden planerne er forberedelsen svær.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateret 8/8 2019 kl. 12.51 -  I sommerferien blev læseplanen for valgfagene musik og billedkunst offentliggjort på emu.dk. Læseplanerne for håndværk og design samt madkundskab mangler stadig. 

Musik har altid været højt prioriteret på Ellevangskolen i Risskov i Aarhus. Lærer Thomas Bech Budolfsen har undervist i musik i 16 år og har haft faget som valgfag i udskolingen i mange år, så han føler sig ganske godt klædt på til det nye toårige valgfag, som ender i en afgangseksamen efter 8. klasse.  Alligevel savner han læseplaner og undervisningsvejledninger. Vejledningerne var før sommerferien endnu ikke kommet fra Undervisningsministeriet.

"Der er ikke kommet noget. Jeg har i hvert fald ikke set det. Vi fægter lidt i blinde os valgfagslærere, for vi ved ikke lige, hvordan man ønsker faget skal være. Jeg tænker, at en del af det ligner det, valgfag som var før. Men jeg har også nogle drømme om at få skabt en kontakt til musikbranchen i Danmark. Hvis man skal tænke musik som et moderne musikfag, så skal man tænke det sammen med branchen, og det kunne jeg også godt tænke mig at bruge til en eksamen", siger Thomas Bech Budolfsen.

Blog: Hvor er undervisningsplanerne for det obligatoriske valgfag Håndværk og Design?

Kontakt til musikbranchen

I disse dage forbereder han årets undervisning, og foreløbig bygger han videre på de erfaringer, han allerede har. Og her spiller kontakten til den etablerede musikbranche en stor rolle.

"Eleverne skal i kontakt med branchen uden for skolen. Jeg har et godt samarbejde med spillestedet Train, hvor jeg har et forløb, der kører hvert år. Her får eleverne indblik i, hvad sker der bag kulissen.  Hvad vil det sige at være artist, og hvordan planlægger man en koncert. Det kunne man sagtens udvides i forhold til at der skulle være mulighed for at perspektivere emner til en eksamen".

Første gang: Musikskole tager skoleelever til afgangseksamen 

Thomas Bech Budolfsen samarbejder også med World Music Center, og der har været undervisere fra Kenya og Tyrkiet med i undervisningen.

"Noget af det allervigtigste er at inddrage eleverne i undervisningens indhold. Det medvirker til engagement og indlevelse, og de får også en ejerfornemmelse. Der er rigtig mange af de 15-16 årige, der rigtig gerne vil ud og møde de mennesker, der arbejder med musik til dagligt".

Drømmene styrer forberedelsen

Thomas Bech Budolfsen er skolens tovholder på musik. Han skal i dette skoleår undervise to hold valgfag. Et hold på den nye ordning i 7. klasse og et fortsætterhold i 8. og 9. klasse. Derudover har han to 6.-klasser i obligatorisk musik.

"Jeg har tit 6.-klasser med henblik på, at jeg skal overtage dem til valgfag i 7. Det er altafgørende i forhold til det videre arbejde. Når du har dem fra 6. klasse, så lærer du dem at kende, og du får også oparbejdet en arbejdskultur i timerne som er noget, de skal bygge videre på i de store klasser".

Skoleledere: Mangel på kvalificerede musiklærere bremser valgfaget 

Mens han venter på læseplanerne, lader Thomas Bech Budolfsen i høj grad drømmene styre planlægningen af undervisningen på det nye valgfag.  Men det er en udfordring:

"Jeg synes, det er rigtig svært. Jeg kan sagtens finde på en hel masse fede punkter, og jeg er klar med alle mulige forløb, men jeg skal have noget håndgribeligt og rette mig ind på. Fra Undervisningsministeriets side har man lavet temadage, men de er fuldt booket. Lærerne på vores skole er på venteliste, men selv om vi kommer ind, så er det en temadag på fire - fem timer, og det er slet ikke nok".

"Jeg har undervist i musik i 16 år. Det skal nok gå. Jeg er mere bekymret for mine yngre kolleger", siger han.

Læs mere

Findfælles mål, læseplan, vejledning og faghæfte for 7.-9. klassesvalgfag i musik via EMU.