Blog
0   13

Sidste nyt fra Bangkok

Abonner på nyt om EI Verdenskongres 2019, Bangkok i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

"...It´s time to take the lead in the defense of teacher’s mental health. It’s time to fight for our colleagues and fight against the elements that erode the foundation of good schools and education systems. To fight for our ideals. No teachers should ever experience to lose themselves or their values and never at the expense of their mental health..."

Nu hvor de fleste af os er ved at komme godt i gang efter en velfortjent sommerferie, så fik jeg tid til at samle mig om et emne, der også blev debatteret på verdenskongressen: Teacher’s Mental Health. Egentlig ret sigende, at det psykiske arbejdsmiljø over hele verden er under markant pres. Det er min overbevisning, at de forhold, vi står overfor i Danmark, bestemt gør en resolution om at styrke indsatsen for et forbedret psykisk arbejdsmiljø på verdensplan meget aktuel.

Jeg vil lige sige at med to minutters taletid, så var det naturligvis vigtigt at få skåret ind til benet og få sagt de ting, som kunne aktualisere og styrke argumentationen, så resolutionen kunne stemmes enstemmigt igennem. Og hvad skulle vores danske bidrag være? Hvad var hovedpointerne? Patos. Logos. Ja, alt det der nu skal til for at fange opmærksomheden og få pointen igennem.

Artiklen fortsætter under banneret

Det krævede naturligvis at få stukket fingeren godt og grundigt i jorden hos mange delegerede fra flere verdensdele, så ingen blev trådt over tæerne, og indlægget heller ikke mangler hjørnetænder. Behovet for forbedringer i det psykiske arbejdsmiljø hos os i Danmark er jo ikke mindre aktuelt, fordi andre oplever langt værre ting, end vi gør.

Da en af de engelske lærerorganisationer fremlagde resolutionsforslaget, blev der blandt andet fortalt om 3000 – ja, du læste desværre rigtigt – 3000 lærere, der de seneste år havde begået selvmord på grund af et ekstremt dårligt psykisk arbejdsmiljø. Og hjælp - det skal de lede længe efter, for der er ikke mange engelske politikere, der handler. Der er heller ikke mange topledelser, der holder hånden over nogen. Det presser skolesystemet hele vejen ned til den enkelte skoleleder, der sammen med kollegaer og fagforening næsten magtesløs kan se til, mens lærere går i spåner. Det er virkelig en skræmmende udvikling, og jeg vil indrømme, at det gør vores strategiske arbejdsmiljøarbejde i Danmarks Lærerforening højaktuelt, og det presser endnu mere på for at få forhandlet langt bedre forhold igennem på centralt hold.

Alle os, der har stået med elevernes velbefindende og faglige udvikling i hånden, ved jo, at det både på kort og langt sigt er knusende for det psykiske arbejdsmiljø at opleve konstant at måtte gå på kompromis, bøje af og ty til lappeløsninger. Det er både elever og os som lærere, der betaler prisen og det fungerer ganske enkelt ikke. Det går galt, og det må vi aldrig acceptere. Der er et utal af slagsider: Lærere bliver syge, og alt for mange mister arbejdet, nogle dropper lærergerningen og søger væk, eleverne får ikke den skolegang, de fortjener, opbakningen til folkeskolen falder, og færre ønsker at søge ind på lærerstudiet. Der er al mulig grund til at tage det her dybt alvorligt, og der er virkelig brug for ansvarstagen fra politisk hold nu.

Hovedpointerne er i resolutionen er sådan set ikke nye. Det siger sig selv, at elevernes velbefindende og udbytte af undervisning og skolegang hænger uløseligt sammen med lærernes kvalifikationer, tid til at løse opgaverne, mentale overskud og adgang til kvalificeret hjælp, når enten vi lærere selv eller vores elever ikke trives. Og ja, det betaler sig – på alle plan – at investere i uddannelse og i vores folkeskole. Der kan sikkert ikke laves en én til én beregning af samfundsøkonomisk profit, men er det det væsentligste mål i sig selv? Invester i folkeskolen. Ikke fordi det økonomisk kan betale sig, men fordi det er det rigtige at gøre. Det burde være logik for burhøns at det ville gøre en markant og positiv forskel og det burde være en politisk prestigesag for samtlige partier. Vi har hørt masser af løfter og gode intentioner, men handlingen mangler vi endnu at se.

De negative faktorer og den udeblivende handling og ansavarstagen står vi desværre ikke alene med i Danmark, hvorfor resolutionen om Teacher’s Mental Health er meget aktuel – både lokalt og internationalt.

Resolutionen blev enstemmigt vedtaget.

Her kan du læse mit indlæg og resolutionsteksten er vedhæftet blogindlægget som pdf-fil.

Indlæg:

Anders Liltorp, delegate from the Danish Teachers Union, on behalf of our delegation supporting resolution C3.

When we tell others what we do – we do not say I work with learning – we say “I am a teacher”. As Kailash Satyarthi said, what drive us is to light fires and create sparks to bring light into the dark. We see the children and the young people that are in our care as Albert Einstein said about students. He said: “A student is not a container to be filled but a torch to be lit”.

For us succeeding as a teacher – is also succeeding as a person.

So what happens to us when we see fires being put out, sparks dying and torches thrown in a cold bucket of water? What happens when we cannot practice our profession the way we know it should be?

In 2017 a national survey in Denmark on the schools working environment made it clear, that high emotional demands, violence – both physical and psychological – and the lack of time to perform well as teachers, were the three major factors negatively affecting the working environment and the teacher’s mental health.

Key employers and responsible politicians deny their responsibility. They refuse to recognize that when you take away collective bargains, when you cut school budgets, when you undermine the status, autonomy and authority of teachers, when you include children with major special needs without resources or extra qualified teachers you undermine the very foundation of well-functioning schools and you poison the working environment.

Some even have the audacity to say: It’s the fragile ones, it’s the ones that won’t accept reality and those who refuse to be led by progressive leaders in a modern school. The list of insane ideas is long and I’m sure many here have interesting versions as well.

It´s time to take the lead in the defense of teacher’s mental health. It’s time to fight for our colleagues and fight against the elements that erode the foundation of good schools and education systems. To fight for our ideals. No teachers should ever experience to lose themselves or their values and never at the expense of their mental health.

Dear colleagues, dear congress, please support and vote for this resolution.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ