Lys over land

350 skolefolk og pædagoger satte fokus på den sociale dimension i pædagogikken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Normerne er i opbrud. Men ikke alle lader stå til. I sidste uge var 350 skolefolk og pædagoger fra hele landet samlet i Århus til konferencen 'Lysets Land', som satte fokus på, hvordan lærere og pædagoger kan styrke den sociale dimension i pædagogikken.

'Den sociale dimension er ikke et tillæg til pædagogikken. Den er grundlaget', sagde professor og formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen, da han rundede den tre dage lange konference af.

Konferencen var en opfølgning på en tilsvarende konference, der blev holdt i Skagen for to år siden. I mellemtiden har pædagoger og lærere været samlet i netværk, hvor de har udvekslet erfaringer om, hvordan man kan styrke børns sociale kompetencer.

'Det unikke ved 'Lysets Land' er, at bevægelserne sker nedefra. Der, hvor børn, pædagoger og forældre er i tæt samspil. Og med netværkene har vi skabt en metode, hvor læreren i 2.a udveksler erfaringer med andre om, hvordan man kan arbejde med den sociale dimension', sagde Per Schultz Jørgensen.

Ud over oplæg fra blandt andre vicedirektør Johan Peter Paludan fra Institut for Fremtidsforskning og biskop Kjeld Holm fra Århus bød 'Lysets Land' på 14 workshopper og besøg ud af huset. Samtlige besøg gik til børnehaver og integrerede institutioner, for det er først og fremmest pædagoger, der er gået ind i netværksarbejdet under 'Lysets Land'.

Det skal der laves om på, forsikrede skoledirektør Leo Knudsen fra Hillerød, der til næste år afholder den næste konference sammen med Herlev, Birkerød og Vallensbæk Kommuner.

'Vi har brug for, at den sociale dimension kommer til at præge skolens miljø, så det vil vi gøre noget ved', sagde han.

stan