Blog
1   6

Hvordan skaber vi gensidig tillid i samarbejdet med etniske minoritetsforældre?

Abonner på nyt om Malene Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Oplever du også flersprogede forældre, som melder sig ud af klassefællesskabet. “De kommer ikke til møderne, de er ikke interesseret deres børns skoleliv, de vil ikke deltage….” Er eksempler på kommentarer, jeg ofte hører fra skolens medarbejdere.

Er det mærkeligt, at det er svært at indgå i et fællesskab, når samfundsretorikken konstant sætter spørgsmålstegn ved medlemsberettigelse og et politisk flertal indfører paradigmeskifte i udlændingepolitikken med et klart budskab om, at medlemskabet er til låns.   

Mennesker omtales som naturfænomener, som strømninger og overflod. Glemmer vi, at der er et menneske med værdier og holdninger bag tørklædet og der er potentiale og fornuft i sproget, vi ikke forstår? Uanset hvilken politisk holdning vi har, må det være vores opgave, at holde skole med hensigt på at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle, uafhængig af etniske, kulturelle, religiøse eller sociale baggrunde. Som lærere i folkeskolen bør vi være ambassadører for mangfoldigheden og gøre det til vores professionsstolthed, at åbne verden for børnene. 

Det kræver, at forskelligheder ses som ressourcer frem for problematikker. Og at forældrene anerkendes for det de er, nemlig betydningsfulde ressourcer for deres børns sociale og faglige udvikling. Hertil hører et behov for interkulturel kompetenceudvikling samt prioritering af tid til fælles refleksion og dialog på området. 

Min erfaring er, at mange flersprogede forældre gerne vil engagere sig i deres børns skoleliv, men de er i tvivl om hvordan. 

Artiklen fortsætter under banneret

5 spørgsmål du kan stille dig selv på vejen mod det gode forældresamarbejde med flersprogede forældre:

Har du indsigt i familiens erfaringsbaggrund?

Har forældrene viden og erfaring, som kan anvendes i samarbejdet? Gennem anerkendelse og interesse for familiernes baggrunde og erfaringer, kan du invitere til ligeværdig dialog og give forældrene en oplevelse af, at kunne bidrage til samarbejdet. 

Er forventningerne til samarbejdets formål, indhold og form tydeligt defineret?

Hvorfor holder vi møde i dag? Hvorfor er det vigtigt at deltage? Hvorfor taler vi om sengetider og madpakker? Ting som virker basale, er det ikke nødvendigvis for flersprogede forældre, som er opvokset og opdraget i en anden kultur.  

Inviterer samarbejdet til dialog?

Mange møder beror sig hovedsagligt på envejskommunikation. Hvis forældrene skal engagere sig, skal de have taletid. Husker du at give plads, stille spørgsmål og være interesseret i forældrenes perspektiv?

Har forældrene mulighed for at bidrage til samarbejdet på lige fod med etnisk danske forældre?

Hvis ikke forældrene kan formulere sig på samme sproglige niveau som de etnisk danske forældre, kan det få dem til at fremstå uvidende og passive. Gør brug af tolke og skab samtalesituationer og emner, hvor alle kan bidrage. For eksempel i mindre samtalegrupper.

Er der på ledelsesplan formuleret tydelige fælles retningslinier for forældresamarbejde med fokus på etniske minoritetsfamilier?

Foreslå din leder at sætte samarbejdet med flersprogede forældre på dagsorden. Fælles dialog og refleksion om kulturforståelse, mødestruktur og forventninger kan skabe fundament for et fælles afsæt og tydeliggøre skolens visioner for samarbejdet.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen