Debat

Naturfaglighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ole Terney skriver i Folkeskolennummer 43 om sin ubehagelige oplevelse som underviser på et biologikursus. Han beskrev, hvorledes deltagerne blandt forberedte forsøg på alle klassetrin søgte hen på de forsøg, der var udarbejdet til børnehaveklassen - forsøg, der fokuserede på praktiske aktiviteter uden teori og faglig systematik. Ole Terney konkluderede: I folkeskolen undervises der helst ikke fagligt.

Indlægget rejser en central problematik, som bør give anledning til overvejelser, men det drager også en meget vidtgående konklusion, som der bestemt ikke er belæg for.

Vi befinder os i en tid, hvor der er (mindst) tre fagsyn på banen. Det gamle - lidt forstokkede - syn, hvor fagene er skarpt adskilt, hvor kun faglærere underviser, og hvor fagets systematik og det høje fag-faglige niveau er afgørende.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I en periode, hvor fålærerordninger, tværfaglighed og projektarbejde af mange gode grunde har vundet frem i skolerne, har en pris været, at fagligheden - og faglighedens legitimitet - i for mange tilfælde er blevet smidt ud med badevandet. Dette gælder ikke mindst den eksperimentelle og naturvidenskabelige faglighed. Opfattelsen af, at alle kan undervise i alt, har kostet.

Begge disse to fagsyn er utilstrækkelige, og begge parter kan desværre være gode til at lægge afstand og grave grøfter til hinanden.

Der er heldigvis en tredje tendens, hvor fagligheden og helhedssynet kombineres. Dette kommer blandt andet til udtryk i projektarbejde inden for de naturvidenskabelige fag, naturfaglig indflydelse på projekt- og emneuger og opfattelsen af, at det eksperimentelle/naturfaglige skal være en integreret del af den almendannelse, skolen formidler.

Alle tre fagsyn trives side om side i dagens folkeskole, og det kan give gnister. Der er kræfter i gang, der kæmper for, at der ikke behøver være modsætning mellem faglighed og tidssvarende undervisningsformer. Fokus bør sættes på den del af en undervisningsproces, hvor der skal samles op, konkluderes og teoretiseres på et eksperimentelt forløb. Aktiviteter uden eftertanke er ufrugtbare.

Så kære Ole! Folkeskolen arbejder med spørgsmålet og tager det alvorligt. Det står ikke så galt til, som du skriver, selvom der nogle steder godt kan være et stykke vej hen til at integrere naturvidenskaben og dens faglighed i skolens helhed. Dette kræver arbejde, åbenhed og vilje fra alle.

Søren Thorborg

pædagogisk konsulent

København