Stress, så tårerne står i øjnene

Vojens Kommune sparede fire lærere væk på baggrund af KL-udmeldinger om overenskomsten

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tove Lindvang har haft det som et fast princip gennem hele sit arbejdsliv, at hun aldrig ville lade arbejdet spille så stor en rolle i sit liv, at hun lod sig stresse af det. Hun har været lærer og enlig mor i 19 år - nu klarer børnene sig selv, men i år er arbejdet blevet så stressende, at hun har fået svært ved at falde i søvn om aftenen.

'Jeg har en hund, som er så længe alene om dagen, at den er begyndt at tisse på gulvet. Men det værste er, at vi i år har set flere kolleger, hvor tårerne simpelthen står dem i øjnene. Alle kører på reserverne lige nu. Og det er altså ikke, fordi vi er pylrede her på stedet', siger Tove Lindvang.

Da Kommunernes Landsforening (KL) havde forhandlet ny overenskomst for folkeskolelærerne, skyndte Vojens Byråd sig at indskrive en besparelse på fire lærerstillinger i budgettet for år 2000. Siden har politikerne ifølge Vojens Lærerkreds erkendt, at KL's løfter om indbyggede besparelser ikke holdt. Men besparelserne er der endnu, og på Bregnbjergskolen i Vojens by er der langt mellem lærere, der ikke har fået flere lektioner på skemaet. Der har kun lige været 155 timer til udvikling, samarbejde og ekstra individuel forberedelse i snit per lærer, og skolen har trukket ressourcer mange steder fra for at holde fast ved sit indsatsområde skolehjemsamarbejde, hvor lærerne lægger stor vægt på at være to til stede ved forældresamtalerne, selvom der egentlig ikke er rum til det i det kommunalt udmeldte budget.

Troede, regnearket var forkert

'Jeg kunne ikke forstå, at der blev ved med at være plads til flere lektioner i lærernes årsplaner, da vi sad med regnearket i foråret. Jeg fik faktisk både en af matematiklærerne, der er stærk i det med regneark, og kredsformanden til at checke, at der ikke var noget galt med regnearket. Det var klasselærere, hvis skema kunne overføres direkte til næste skoleår, som pludselig skulle have to-tre lektioner ekstra om ugen', fortæller skoleleder Karin Rastrup. 'Det kan da ikke have været hensigten med den her overenskomst'.

Bjørg Arnøy Jørgensen underviste 23 timer om ugen sidste år, men da Karin Rastrup overførte hendes klasser til dette skoleår, var der pludselig plads til 26 lektioner. Ved at flytte om på nogle funktioner lykkedes det Karin Rastrup at skære én enkelt lektion væk, men under de 25 lektioner kom Bjørg Arnøy Jørgensen ikke:

'Jeg går og tæller dagene, til jeg skal på efterløn. Jeg er glad for mit arbejde, jeg har gode kolleger og en utrolig god klasse med gode forældrerelationer, men jeg føler ikke, jeg har kræfter til at fortsætte'.

Flere af Bregnbjergskolens lærere har fået så mange undervisningslektioner, at de skal have udbetalt en stor merarbejdsgodtgørelse - to er oppe på henholdsvis 803 og 813 undervisningstimer om året:

'Jeg har fået en mail fra kommunen om, at det er alt får dyrt. Spørgsmålet er, om man for de ekstra penge kunne have ansat en eller to lærere mere og fået nogle flere tilfredse ansatte', siger Karin Rastrup.

'Men det er meningen, at vi skal have lønsumsstyring på skolerne, og så bliver jeg jo nødt til at tage hensyn til lønudgiften også, når vi laver fagfordeling. Hvad skal jeg gøre - tage udviklingsprojekterne fra ildsjælene og give dem til nogle lærere, der er ligeglade med pædagogisk udvikling?'

Tove, Bjørg, tillidsrepræsentant Peter Sønnichsen og skoleleder Karin Rastrup er samlet for at fortælle Folkeskolenom, hvordan den nye arbejdstidsaftale fungerer, nu hvor skoleåret er kommet rigtig i gang. Men samtalen glider hele tiden over på, hvor meget mere krævende det er at være lærer i dag i det hele taget.

'Jeg har kigget på mine papirer fra skoleåret 1984-85, hvor jeg var enlig forsøger, brugte offentlig transport mellem Haderslev og Vojens. Da havde jeg 28 katedertimer om ugen. Men jeg brugte ikke den tid på mit skolearbejde, som jeg bruger i dag!', siger Tove Lindvang.

'Du er vel blevet mere samvittighedsfuld', siger Karin Rastrup.

'Det tror jeg ikke. Jeg er den, jeg hele tiden har været. Det er udviklingen. I dag skal man jo også implementere IT i tyskundervisningen og bruge tid på at finde egnede tekster til undervisningen - tidligere havde eleverne en bog, man fulgte.

Møder 7,3 timer om ugen

Tove Lindvang har noteret start- og sluttidspunkt for alle møder i sin kalender:

'Siden sommerferien har jeg siddet i møder 7,3 timer per uge - teammøder, udviklingsgrupper og kurser. Og jeg synes, vi bruger tiden effektivt, men tingene tager længere tid, når man sidder fem pesoner rundt om et bord, end når man skal gøre dem alene'.

Bregnbjergskolen har haft teamsamarbejde i tre år, og efterhånden er lærerne blevet bedre til at delegere opgaver til hinanden, men de erkender, at der nok stadig er en tendens til, at man ikke stoler på, at man kan basere sin undervisning på et stykke forberedelse, man ikke selv har udført.

Senest har Vojens Kommune igangsat et projekt, der involverer alle lærere i indskolingen, hvor alle skoler trods en del modvilje blandt lærerne skal aflevere et oplæg. 'Og der vil I jo ikke aflevere noget, der er ringere end andres', griner Karin Rastrup.

'Nej, for så bliver vi jo bare beskyldt for at være sure og bagstræberiske - vi hører jo altid for, at vi er gamle her på skolen', siger Tove Lindvang, der ligesom Peter Sønnichsen var blandt de fem yngste lærere indtil for nogle få år siden. Nu er hun blandt de ældste, fordi de lærere, der startede på skolen, da den blev bygget i 1960'erne, går på pension i hobetal i disse år.