Øv, nu er vi en almindelig skole

Efter to år med frivillig tilstedeværelsespligt fra klokken 8 til 15 har Arrild Skole givet op

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Øv, så er vi bare en helt almindelig skole.

Sådan lød det lidt opgivende fra en af Arrild Skoles ti lærere, da skolen den 10. september i år opgav sin lokale arbejdstidsaftale.

I to år har lærerne på den sønderjyske landsbyskole forpligtet hinanden til at være på skolen fra klokken 7.55 om morgenen til klokken 15 mandag til onsdag, klokken 16 torsdag og klokken 14 fredag. I de to år har skoleudvikling og pædagogik blomstret på den lille skole, men den 10. september opgav lærere og skoleledere altså at få tilstedeværelsestiden til at passe ind i den nye løn- og arbejdstidsaftale. Et af problemerne er, at den nye overenskomst friholder 375 timer årligt til lærerens helt egen disposition, den såkaldte individuelle tid.

Lærerne på Arrild Skole kunne altså i princippet sagtens vælge at tilbringe deres individuelle tid på skolen, selvom den lokale aftale er opsagt, men det mærkelige er, at Arrild-lærerne allerede er begyndt at sætte sig ud i deres biler og køre hjem efter sidste undervisningstime. Arrild Skole er blevet en ganske almindelig skole igen.

'Vi har diskuteret, hvad det er for en mekanisme, der er gået i gang', siger lærer og kredsstyrelsesmedlem Ellen Sørensen.

Inkassoafdeling

Tillidsrepræsentant Ole Kjær er en af dem, der oplever, at der hele tiden lige er noget, han skal, så han faktisk er begyndt at tage tidligt hjem de fleste dage:

'Jeg har været ude at købe nyt skrivebord, for jeg havde jo smidt det gamle ud, da vi fik fast arbejdstid'.

I to år har Arrild-lærerne forberedt sig i 'inkassoen'. Skolens tidligere kontor er blevet indrettet med skriveborde købt billigt af et advokatkontor. I en af skufferne fandt lærerne en stak gamle skilte, heriblandt skiltet med 'Inkassoafdelingen', som er blevet hængt op ved døren. I 'inkassoen' foregår kun individuel forberedelse, der er snakkeforbud, så aftaler og møder mellem lærere foregår andre steder. Fordi skolen er så lille, opfatter lærerne sig som ét stort team:

'Hvis der er problemer med nogle børn i løbet af dagen, så samles vi lynhurtigt om bordet på lærerværelset og finder en fælles holdning. Det var også sjovt at opleve, at hvis man skulle have et møde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, så blev psykologerne trætte udi ansigtet bare ved tanken om, hvor svært det er at finde tid til at mødes med tre lærere. Så kunne vi bare sige: find et tidspunkt mellem klokken 8 og 15 - så er vi her!', fortæller Ole Kjær.

Han blev for nylig far til en adoptivsøn, og for at finansiere adoptionen havde han i perioder sidste år arbejde ved siden af lærerjobbet. Det klarede han ved at flekse efter reglen maksimalt 20 timers overarbejde til afspadsering - maksimalt ti timers 'underarbejde'. Men som de fleste andre stod han, da sommerferien nærmede sig, med alt for mange timer, som skulle afspadseres. Også denne fleksibilitet røg med den nye arbejdstidsaftale - der var simpelthen ikke tid nok at flytte rundt på.

'Lærerne kunne flekse hele dage før. I to år brugte vi slet ikke vikarer udefra - lærerne havde alle sammen udarbejdet mapper med undervisningsmateriale, som kollegerne kunne tage, hvis de skulle springe til og tage en vikartime - det gav en god linje i undervisningen. Men jeg tør simpelthen ikke tage ansvaret for, at lærerne flekser på undervisningstiden, fordi det nu handler om deres løn i form af undervisningstillægget', siger skoleleder Torben Bo Roswall.

Passionsspil

Han og lærerne er også meget spændte på, om de kan håndtere tilrettelæggelsen af skolens temauger om kristendom i forhold til den nye aftale. For et år siden besluttede skolen at fjerne kristendom fra skemaet og i stedet lægge faget ind i fire temauger om året i tre år. Før sommerferien kulminerede temaugerne i et stort passionsspil på Arrilds friluftsscene, hvor selv børnehavebørnene i skolens kombinerede fritidsordning og børnehave var med.

'Det var et stykke totalteater, og det tog ham, der spillede Jesus, en halv time at komme sig bagefter', fortæller Ellen Sørensen.

Hun ville ønske, at Nørre-Rangstrup Kommunes politikere havde vidst mere om de mange spændende pædagogiske tiltag på Arrild Skole og haft dem med i deres tanker, når de lagde budgetter. Men tilstedeværelsestiden og alt det andet er vokset op nedefra, og det er ikke undervejs faldet lærerne ind, at de skulle promovere det:

'Det ligger jo i den nye overenskomst, at kredsen skal have en pædagogisk snak med politikerne før budgetlægningen, og vi er nogle stykker, der har foreslået en 'folkeskolens dag' i kommunen - men det er ikke blevet til noget. Kommunen fik besked fra Kommunernes Landsforening om, at man kunne spare seks lærere. Her er der sparet 0,2 lærere, hvilket betyder, at vores leder har en svømmetime på naboskolen, og vi har måttet skære skolefesten og vores pædagogiske lørdag væk. Lejrskolen hang også i en tynd tråd, og det fik virkelig forældrene på banen - så som det ser ud nu, får vi vores 0,2 stillinger tilbage i næste års budget', fortæller Ellen Sørensen og Ole Kjær.