Debat

Replik til formanden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dit 'svar' på mit indlæg i Folkeskolen nummer 40 om den katastrofale mangel på forberedelsestid undrer du dig over, at jeg kun har fået 135 timer af 155-timers-puljen, herunder 45 timers ekstra

forberedelsestid. Nu bekymrer jeg mig specielt om den individuelle tid, da jeg ikke mener, at teamsamarbejde og udviklingsarbejde ligefrem letter den regulære forberedelse af undervisningen.

Tværtimod er der tale om yderligere forpligtelser i forhold til tidligere, oven i købet med masser af uhonoreret ventetid til følge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

At jeg med 780 timers undervisning kun får tildelt 45 ekstra forberedelsestimer er et resultat af tilbagefaldsreglen. Som du skriver, træder tildelingen af ekstra forberedelsestid i kraft ved overskridelse af 600 timers undervisning. Jeg har med andre ord fået tildelt 45 timers forberedelse til 180 timers undervisning, hvilket er 15 minutter per klokketime. Eller 11,25 minutter per lektion. Sådan ser virkeligheden ud med den tilbagefaldsregel, du selv har været med til at lave. Hvordan kan du undre dig?

Jeg fik for resten ikke svar på mine spørgsmål om, hvorvidt jeg som følge af den manglende forberedelsestid skal arbejde gratis eller dårligere!

Finn Sørensen

Allingåbroskolen

Svar

Du skriver, at lærersamarbejde har givet yderligere forpligtelser i forhold til tidligere, og du bekymrer dig specielt om den individuelle tid. Jeg tror, har ret i, at lærersamarbejdet har givet yderligere forpligtelser, men jeg ser kravene om et øget lærersamarbejde som en naturlig konsekvens af folkeskoleloven fra 1994, hvor teamsamarbejde er en forudsætning for at kunne honorere kravene om for eksempel tværfaglig undervisning, projektopgaven, undervisningsdifferentiering og løbende evaluering. Med den nye arbejdstidsaftale er det muligt at honorere dette samarbejde konkret. Når man skal vurdere den tid, man har til forberedelse, er det derfor nødvendigt at se på den samlede tid, der er afsat til forberedelse, herunder teamsamarbejde/fælles forberedelse. Set i det lys synes jeg stadigvæk, de 135 timer, du i alt har fået af de 155 timer, virker som et lille timetal set i forhold til dine 780 timers undervisning.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF

Powered by Labrador CMS