Fortæl om mål og miljø

De Radikales leder vil have skolerne til at træde i karakter over for forældrene

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Større åbenhed omkring skolers holdninger og prioriteringer er en central del af det kvalitetsløft, som regeringen lægger op til i den offentlige sektor.

Ifølge økonomiminister og formand for De Radikale, Marianne Jelved, bør man kræve af folkeskoler, at de formulerer sig om deres målsætning, om deres skolemiljø og om deres prioriteringer. Formuleringerne skal gøres tilgængelige for offentligheden for eksempel via kommunens hjemmeside eller via skolens egen hjemmeside på Internettet.

'På den måde kan forældrene foretage sammenligninger, og vi kan få debatten lærerne indbyrdes og mellem dem, politikere og forældre til at handle om det, som den bør handle om, nemlig om kvalitet i den enkelte skoles hverdag', siger Marianne Jelved.

Hun er blevet citeret for, at regeringen opererer med en model, der ligner Venstres. Hvilket vil sige en model, hvor forældre via Internettet kan sammenligne målbare forhold på de enkelte skoler. Men det er forkert.

'Det skal ikke bestemmes centralt, hvad den enkelte skole skal lægge frem', siger Marianne Jelved. 'Det skal den selv og kommunen afgøre. Men det er oplagt at skabe større åbenhed om den målsætning, som den enkelte skole arbejder efter, så man kan få en bred debat om folkeskolen i lokalsamfundet, og så forældrene får et billede af, hvad det er, den enkelte skole prioriterer'.

Forældrenes mulighed for at bruge sammenligninger til at vælge den ene skole frem for den anden har en grænse, en kommunegrænse. Marianne Jelved vil have, at forældrene kun skal kunne vælge mellem skoler i den enkelte kommune.

Alle gør hvad de kan

Hun vil desuden under ingen omstændigheder have, at valget baseres på kvalitativt målbare forhold som karakterniveau og testresultater, sådan som Venstre vil det.

'Det vil være nytteløst og direkte skadeligt. Det er min forudsætning, at alle, lærere, forældre og skolebestyrelser, gør, hvad de kan, for at børnene lærer mest muligt. Derfor er det ikke det, man skal sammenligne, men de værdier, der er grundlaget for samværet på skolen'.

Offentlighed omkring målsætning og værdier kan føre til et krav om øget profilering, men det er ikke målet.

'Jeg er totalt imod kommunernes Landsforenings holdning, der går ud på, at man vil have mulighed for at ophæve folkeskoleloven lokalt. Det er centralt, at folkeskolen hviler på det samme grundlag overalt', siger hun.-Jan Kaare er freelancejournalist