Lærere bør debatere grænser

Den etisk bundne diskussion er meget synlig blandt lærere i udlandet - og fuldstændig fraværende i Danmark, mener filosoffen Jørgen Husted

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Beundringsværdigt - men langt ud over det, man kan kalde lærerprofessionens pligt. Sådan karakteriserer filosof og adjunkt ved Aarhus Universitet Jørgen Husted det arbejde, lærere yder i deres fritid for at hjælpe elever i social nød.

'At man viser følelser i sit arbejde på den vis, at man yder en ekstraordinær indsats for ikke at efterlade et barn hjælpeløst, er for mig ikke uprofessionelt. Det er en vidtgående tolkning af ens pligter i lærerjobbet - beyond the call of duty (ud over pligtens grænser), kalder englænderne det - men for mig kan det ikke være kritisabelt at række en hånd til et menneske, der har brug for det', fortæller Jørgen Husted.

Lærer AA fortæller i dette nummer af Folkeskolenom, hvordan hun blandt andet har hjulpet en muslimsk pige til ved en illegal operation at få genskabt sin mødom. AA mener selv, at hun kan forsvare det vidtgående engagement, men hun savner en debat om, hvor grænserne skal gå - og er samtidig en smule nervøs for sine kollegers reaktion på hendes beretning.

'Det er af stor betydning, hvis dette kan være med til at starte en debat om, hvor langt lærere skal involvere sig i deres elever. Faget har brug for at få gennemdiskuteret etikken på dette område. I England, USA, Frankrig og i mange andre lande er diskussionen intens, og der er skrevet tonsvis af bøger, som debatterer lærerrollen i forhold til elever med sociale og kulturelle vanskeligheder. Debatten og den viden, man kan hente i bøgerne, er vigtige redskaber for lærerne i de pågældende lande, men desværre har danske lærere ikke noget tilsvarende. Der er ingen litteratur, og debatten i Danmark har indtil videre været fuldstændig fraværende', siger Jørgen Husted.

Intet facit på forhånd

Han har skrevet et udspil om etiske professionprincipper for lærere for DLF. Udspillet fremlagde han på foreningens kongres sidste år. Udspillet rummer ikke konkrete anvisninger om, hvor dybt lærere bør og kan involvere sig i elevernes liv, men professionprincipperne kan ifølge Jørgen Husted bruges som ramme for den diskussion, som han savner så stærkt.

'I eksempelvis England har man en offentlig skole, som rummer elever med mange forskellige religiøse og kulturelle baggrunde. Det har resulteret i mange børn med massive problemer og mange sammenstød på skolerne. Her har lærerne skullet forholde sig til, i hvilken grad de skal involvere sig i elevernes ofte usle liv. Men i modsætning til Danmark er dilemmaet kendt og bearbejdet blandt lærere i England. I Danmark har de sociale problemer ikke samme karakter, men der er mange situationer omkring for eksempel tvangsfjernelser og incest, som kalder på en diskussion af lærerens rolle', siger Jørgen Husted.

På grund af de kulturelle forskelle mener han ikke, at danske lærere uden videre kan gøre englændernes overvejelser og konklusioner til deres egne.

'Der skal en kulturel oversættelse til. Der findes ingen bog, man kan hive ned af hylderne, som kan fortælle danske lærere, hvordan de skal tackle dilemmaerne. De må selv starte en diskussion - en proces, hvor lærerens pligter og grundværdier langsomt udkrystalliseres', siger Jørgen Husted.fhj