Debat

Uheldige elementer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 35 skriver Jens Østergaard fra Nibe Skole, at den nye arbejdstidsaftale giver ham cirka en måneds merarbejde uden løn. Formanden svarer, at nogle af hans talsammenligninger er forkerte, men at hun har vanskeligt ved at vurdere helheden i hans aktivitetsplan, fordi hun ikke kender de lokale forudsætninger.

Jens Østergaard skriver igen i Folkeskolen nummer 38, og her svarer formanden, at han skal spørge den lokale kreds, fordi 'Selve resultatet, altså hvor mange timer den enkelte konkret får, afhænger helt af de principper og prioriteringer, der er lagt til grund for de lokale aftaler både af kredsen og kommunen'.

Hvis det er formandens opfattelse, at alle lokalkredse har haft mulighed for at aftale principper for de enkelte skolers fordeling af undervisningstimer, fordeling af 155-timers-puljen og fordeling af øvrige opgaver, så er der noget, der er undgået hendes opmærksomhed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En af årsagerne til Jens Østergaards problem er tilsyneladende den aftale, som skoleleder og tillidsrepræsentant har indgået om fordeling af skolens samlede 155-timers-pulje. Det er især bemærkelsesværdigt, at en lærer med 750 ordinære undervisningstimer kun får 20 timer til individuel forberedelse fra denne pulje.

Men det er jo ikke hele forklaringen, og hvad i alverden skal kredsen svare, når Jens Østergaard følger formandens opfordring til at spørge os?

Går det an, hvis jeg forsigtigt peger på, at den centrale aftale ser ud til at indeholde elementer, der er uheldige for Jens Østergaard?

Jens Petersen

næstformand

Vesthimmerlands Lærerkreds