Debat
0   167

Uheldige elementer

I Folkeskolen nummer 35 skriver Jens Østergaard fra Nibe Skole, at den nye arbejdstidsaftale giver ham cirka en måneds merarbejde uden løn. Formanden svarer, at nogle af hans talsammenligninger er forkerte, men at hun har vanskeligt ved at vurdere helheden i hans aktivitetsplan, fordi hun ikke kender de lokale forudsætninger.

Jens Østergaard skriver igen i Folkeskolen nummer 38, og her svarer formanden, at han skal spørge den lokale kreds, fordi 'Selve resultatet, altså hvor mange timer den enkelte konkret får, afhænger helt af de principper og prioriteringer, der er lagt til grund for de lokale aftaler både af kredsen og kommunen'.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvis det er formandens opfattelse, at alle lokalkredse har haft mulighed for at aftale principper for de enkelte skolers fordeling af undervisningstimer, fordeling af 155-timers-puljen og fordeling af øvrige opgaver, så er der noget, der er undgået hendes opmærksomhed.

En af årsagerne til Jens Østergaards problem er tilsyneladende den aftale, som skoleleder og tillidsrepræsentant har indgået om fordeling af skolens samlede 155-timers-pulje. Det er især bemærkelsesværdigt, at en lærer med 750 ordinære undervisningstimer kun får 20 timer til individuel forberedelse fra denne pulje.

Men det er jo ikke hele forklaringen, og hvad i alverden skal kredsen svare, når Jens Østergaard følger formandens opfordring til at spørge os?

Går det an, hvis jeg forsigtigt peger på, at den centrale aftale ser ud til at indeholde elementer, der er uheldige for Jens Østergaard?

Jens Petersen

næstformand

Vesthimmerlands Lærerkreds


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ