Planer fyldt med fejl

Vestjysk kreds har kigget på børnehaveklasseledernes aktivitetsplaner - kun på én skole var de i orden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ud af 22 skoler i tre kommuner på Holstebroegnen var der kun én skole, hvor børnehaveklasseledernes nye aktivitetsplan var fuldstændig i orden i henhold til børnehaveklasseledernes nye lærerlignende arbejdstidsaftale. Det er Amdi Christiansen fra Holstebroegnens Lærerkreds, der efter en henvendelse fra en børnehaveklasseleder blev opmærksom på, at noget var galt, og bad om at se samtlige aktivitetsplaner.

'Det er de færreste tilfælde, hvor der er tale om bevidst snyd fra skoleledernes side. Men både skoleledere og tillidsrepræsentanter har stået i en håbløs situation blandt andet på grund af for sent indgåede lokalaftaler. Så sker der det, at børnehaveklasselederne som altid kommer til sidst, og man begynder at nærme sig sommerferien', fortæller Amdi Christiansen, som har mailet til samtlige kredse og opfordret dem til også at kigge deres børnehaveklasselederplaner efter i sømmene.

Blandt de fejl, han har fundet, var otte skoler, hvor man ikke har overholdt reglen om mindst fire timer per arbejdsdag, man skal møde. Den tilsvarende tretimersregel har kredsen nemlig kollektivt fraveget for lærernes vedkommende, og så har man på nogle skoler åbenbart troet, at det samme gjorde sig gældende for børnehaveklasselederne, eller man har givet dem en lærerpausetid, der ikke er stor nok til at udfylde hullet mellem de fire gange 45 minutters undervisning og de fire klokketimer, som børnehaveklasselederen skal have på mødeplanen. Mange skoler har ikke sat tid af til møder med for eksempel sundhedsplejersken og de lokale børnehaver og samarbejde med skolefritidsordningen - ting, som ikke er afregnet i hverken klasselærerakkorden eller timepuljen til udvikling og samarbejde.

Glemt individuel tid

Desuden har Amdi Christiansen fundet 19 skoler, hvor skoleleder og tillidsrepræsentant simpelthen har glemt at sikre børnehaveklasselederne den ekstra individuelle tid fra udviklingspuljen, som de ville være sikret gennem tilbagefaldsreglen i overenskomsten. Den siger nemlig, at hvis der ikke kan opnås enighed om fordeling af puljen, så skal 25 timer af den gå til at forhøje den individuelle tid.

Ude på skolerne har tillidsrepræsentanter og ledere haft travlt med at rette de fejl, Amdi Christiansen har påpeget. Men eksempelvis de glemte timer til individuel tid er jo et forhandlingsspørgsmål, så dem ser børnehaveklasselederne næppe noget til før næste år.

'Vi var ikke blevet bedt om at lægge noget på bordet om, hvor meget tid vi bruger på de forskellige opgaver, før ferien', fortæller børnehaveklasseleder på Thorsminde Skole og formand for de lokale børnehaveklasseledere Maja Kjeldager. 'I vores kommune har man i forhandlingerne haft en overbevisning om, at en årsnorm på 1.200 timer var rimelig. Men når undervisningstid, pauser og individuel tid er trukket fra, så står vi med 95,4 timer til udvikling og andet arbejde - og jeg har da kolleger, som kan gøre op, at det var arbejde, de brugte 150 timer på sidste år. Derfor må vi nu spørge forvaltning og politikere om, hvad det er for opgaver, vi ikke længere skal udføre. Nogle steder lægger man for eksempel vægt på, at børnehaveklasselederne kommer på besøg i børnenes hjem - det kan blive en af de ting, hvor vi må til at sige til skolebestyrelsen, at det har vi ikke tid til', siger Maja Kjeldager. Hun oplever, at børnehaveklasselederne nu er havnet i en situation svarende til den, lærerne kom igennem allerede i 1993, hvor man skal til at vurdere, hvilke opgaver der er tid til, og hvilke opgaver der ikke er tid til.

'Det er nyt alt sammen, men vi håber, at det bliver godt fremover. Vi ville gerne have en lærerlignende aftale. Vi må finde os i, at vi er dårligere lønnet, fordi vi har et halvt års mindre uddannelse, men nu er vi da ligestillet med hensyn til for eksempel teamsamarbejde', siger Maja Kjeldager, der ligesom sine kolleger fra resten af landet havde lokale eksempler med til weekendens hovedstyrelsesmøde i Børnehaveklasseforeningen. Forud for dette møde var det dog ikke dens repræsentant i DLF's hovedstyrelse, Randi Bøyesens, indtryk, at børnehaveklasseledernes aftaler er proppet med fejl helt generelt.