Blog
0   8

Global modstand mod privatisering og kommercialisering af uddannelse

Abonner på nyt om EI Verdenskongres 2019, Bangkok i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

På Education Internationals kongres har vi givet hinanden håndslag på at fortsætte og udvikle kampen mod privatisering og forringelse af uddannelser - både i udviklingslande og i vores egen del af verden. Billedet viser et panel hvor jeg deltog sammen med repræsentanter fra lærerforeninger fra Uruguay, Philippinerne, Kenya og USA

På Education Internationals (EIs) kongres her i Bangkok er vi fra delegationen i DLF i selskab med mere end 1400 delegerede fra organisationer i 176 lande. Det er fantastisk at opleve, hvordan repræsentanter fra lærere over hele verden har det samme mål - at vores medlemmer vil blive i stand til at give alle elever god undervisning, så de kan være med til at opbygge gode demokratiske samfund.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Privatisering af uddannelse er en trussel mod det mål - så EI satte et globalt modsvar i gang for 4-5 år siden, og den kampagne udvides efter denne kongres, så vi også får fokus på de uheldige konsekvenser af privatisering i andre dele af verden end i udviklingslandene.

 

Kampagnen hedder “ A Global Respons to Privatisation and commercialisation” og den har hidtil især været ført i udviklingslande, hvor store firmaer tilbyder “undervisning” af helt utrolig dårlig kvalitet. Ikke-læreruddannede og underbetalte unge mennesker står i billige skure (som vores kollegaer i de lande hvor det foregår kalder “hønsehuse”) og læser op fra I-pads hvor der er beskrevet hvad de skal gøre minut for minut. Alt hvad der foregår monitoreres i det centrale firma, som hedder “Bridge Academy”, og firmaet tjener store penge på de fattige familier, som sender deres børn i de “skoler” som oprettes i områderne.

 

I Danmarks Lærerforening har vi været med til økonomisk at støtte EIs arbejde med at afsløre og standse den privatisering. Firmaets virksomhed er blevet forbudt i både Kenya og Uganda, og i øjeblikket er der fokus på Liberia, hvor Bridge Academy har lavet aftale med regeringen om at overtage hele landets uddannelsessystem.

 

Problemet med privatisering af uddannelse er ikke først og fremmest at det er umoralsk at tjene profit på børn og på uddannelse. Det er først og fremmest et demokratisk problem og et kvalitets-problem.

 

Det er ikke muligt at indrette undervisning som tilgodeser forskellige elevers behov hvis undervisningen ikke tilrettelægges af uddannede lærere. Med privatisering følger standardisering og standardisering betyder at lærere har dårligere mulighed for at indrette undervisningen så den kan møde de enkelte elevers behov. Standardisering sker også i offentligt finansierede uddannelsessystemer - og det sker også i Danmark.

 

I Danmark og i mange andre vestlige lande en tendens til at offentlige uddannelsessystemer i højere og højere grad indrettes på markedsbaserede principper. Standardisering af målene for undervisningen og testning af eleverne med afrapporteringer via læringsplatforme er en del af den tendens.

 

Internationalt kaldes den tendens “the GERM”.

 

GERM er det engelske ord for bakterie, og det står for Global Educational Reform Movement. Alle de steder, hvor denne bakterie får fat, ser man tendensen til standardisering, og konsekvensen af “bakterien” er, at kvaliteten af uddannelserne forringes - også når man regner “kvalitet” som de resultater, OECD sammenligner landene på.

 

Jo mere test og afrapportering af resultater (“accountability”) - jo dårligere resultater får eleverne. Det er påvist gang på gang, og selv OECD advarer mod et for ensidigt fokus på “kvalifikationer fra fortiden”, som er de konkrete færdigheder, som fx læsning og regning.

 

Finland er eksemplet på et land hvor det modsatte sker. Her har man indtil videre undgået accountability. Her er lærerprofessionens vurdering af elevernes resultater stadig det bærende element i at opretholde kvalitet i uddannelsessystemet, men i flere og flere lande får the GERM fat.

 

Motivationen for at acceptere the GERM kan være svær at finde, når erfaringerne med faldende resultater er så klart. Det kan skyldes udygtighed hos politisk ansvarlige, men det kan også skyldes, at der er store private investorer som har klare interesser i at kunne lave forretning på undervisningsmateriale, testsystemer og på den information der kan samles ind om eleverne. 

 

Det er lykkedes at reducere de mere end 3000 bindende mål for undervisningen i folkeskolen i Danmark, men læringsplatformene er stadig indrettet på de mange mål - så det er nødvendigt at vi tager et konkret professionelt ansvar for at det ikke bliver læringsplatformene der bestemmer hvordan der skal undervises i den danske folkeskole.

 

Vi tager fra kongressen her i Bangkok med et løfte til hinanden på tværs af lærerorganisationer i forskellige lande om at holde øje med tendensen til standardisering - og med at hjælpe hinanden på tværs af landene ved at dele erfaringer med hvilken indflydelse private investeringsinteresser har på uddannelse i vores lande.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ