F2000 er landet

Den internationale læseundersøgelse satte gang i arbejdet med F2000

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var Ole Vig Jensen, der i sin tid trykkede på knappen til F2000, der landede i Bella Centeret i København sidste tirsdag med et ordentligt brag. 1.700 mennesker, 100 workshopper, kniv og gaffel.

Over for lærerne blev F2000 dengang lanceret som et program, der skulle hjælpe skolerne med at realisere intentionerne i den nye folkeskolelov, men den egentlige baggrund var den internationale læseundersøgelse, sagde styrelseschef i Undervisningsministeriet Ivan Sørensen i sin tale.

Noget måtte gøres, F2000 skulle være et kvalitetsmæssigt tigerspring.

Er projektet så lykkedes? Ja, vi venter stadig på den eksterne evaluering, sagde undervisningsminister Margrethe Vestager i sin tale, men skulle hun vurdere her og nu, var svaret et 'rungende både og'.

Hun hæftede sig blandt andet ved, at lærerne i dag i højere grad arbejder i team, og på skolerne er der 'en begyndende accept af', at skolerne skal være mere åbne.

Før var der en tendens til lukkethed og selvtilstrækkelighed, det var, som om skolerne var 'på vagt over for kritik, de virkede, som om de var gået i baglås', sagde ministeren. 'I dag er tonen en anden'.

Margrethe Vestager noterede sig desuden, at parterne omkring skolen nu i højere grad tager deres ansvar på sig. 'Spillet om at give Sorteper videre er stoppet'. Hun kaldte flere gange F2000 en 'milepæl'.

Formand for Kommunernes Landsforening (KL), Anker Boye, sagde, at nu handler det om at gå 'nye veje', 'vi skal vælte borde og stole'. Det skulle blandt andet ske ved en 'afvikling af opgaver' i skolerne som alkohol, sorg, selvmord, ecstasy, vold og sundhed.

KL-formanden anbefalede regeringen at vente med ny lovgivning på folkeskoleområdet, og han opfordrede DLF til at støtte pædagogiske eksperimenter og kommunerne til at 'gøre noget med bygningerne', så skolerne blev sundere at være i og mere egnet til moderne undervisning.

DLF-formand Anni Herfort sagde, at 'skoleudvikling ikke bare er et festord, midlerne skal være der'. Hun påpegede, at mange skolebygninger er i en miserabel forfatning.

'Hverken Anker Boye eller jeg ville finde os i sådan et kontor, og heller ikke børn føler sig værdifulde i ringe omgivelser'.

'Med folkeskoleloven har vi gode rammer for videreudvikling af folkeskolens kvaliteter. Og set i et overordnet perspektiv mener jeg, at F2000 har været med til at skabe den arbejdsro, der har været en forudsætning for, at vi kunne få sat fornyet kraft bag gennemførelsen af loven og synliggjort kvalitetsudviklingen af folkeskolen'.

'F2000 er slut nu. Men skolen skal stadig udvikle sig. Lad os bruge erfaringerne til at finde ud af, hvordan vi arbejder videre med at skabe en skole - ikke af den fra i går - men af verden af i dag og den i morgen', sagde Anni Herfort.