Debat

Vold på logikkens love

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunernes Landsforening (KL) har startet klapjagten på ældre læreres forbliven i folkeskolen med en lokkemad, der ikke imponerer Danmarks Lærerforening, som for øvrigt ikke er taget med på råd i sagen om at holde på lærerne indtil det 63. år. DLF henviser til kommunal og amtslig forskningsrapport, der fastslår lærerens glæde ved jobbet, men ulyst ved arbejdsvilkårene.

Derefter er DLF-logikken, at efteruddannelse løser problemerne med arbejdsvilkårene for seniorerne, der altså dermed skulle trives med deres job uden at være tilstrækkeligt udrustet. Det lyder som vold på logikkens love og forklarer måske, hvorfor KL ikke har taget DLF med på råd i denne sag, fordi der ikke er nogen hjælp at hente.

Der findes i øvrigt intet skånejob i folkeskolen, hvis arbejdet drejer sig om undervisning, og henvisning til unge og gamle lærere i teamdannelse som gulerod for fortsættelse i lærergerningen, er just arbejdsvilkår, der kunne få den ældre mødetrætte lærer til at forlade lærergerningen. DLF påstår, at KL's udspil over for ældre lærere er overfladisk - jeg tror, etiketten kan hæftes på begge parter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tilsyneladende gælder det også indgået aftale om praktikaftale mellem KL og DLF.

DLF glæder sig over at have forhindret muligheden for udlandspraktik i læreruddannelsen for at sikre administrationen af den almindelige praktik i folkeskolen. Sidst i 60'erne var jeg på et for mig utroligt personlighedsudviklende, fagligt udviklende udlandspraktikophold, der i høj grad var med til at tegne min sproglige opdragelse i forhold til undervisningspraksis og også senere gav mig kræfter til at ville arbejde med praktisk udførelse af den internationale dimension i undervisningen, hvor elevudveksling var en vigtig brik. Nedslående nok gav det lokale skærmydsler, selv om der blev forsøgt langsigtede, skånsomme, økonomiske tiltag i forhold til elevbetaling. På toppen af pædagogikken i DLF er magten forklædt som en udviklingsskabende størrelse, men afstanden til praksis ser ud til at blive større og større. I et demokrati stemmer man sådanne forhindringer ud i kulissen for at mindske afstanden mellem leder og den praktisk arbejdende.

Torben Thomsen

Aars