Debat

Mærkelige skoleledere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kender kun AKF-undersøgelsen af arbejdsmiljøet i folkeskolen fra Folkeskolennummer 33, hvor undersøgelsen omtales i to mindre artikler - den ene med overskriften 'Undersøgelse overrasker'.

Den overskrift dækkede præcis mit indtryk, da jeg havde læst den anden artikel, nemlig den om skolelederne i undersøgelsen 'Hver fjerde leder vil skifte job'.

Denne gruppe 'er den mest tilfredse gruppe på skolerne ud over børnehaveklasselederne. Der er ingen af skolelederne i undersøgelsen, som ikke er glade for deres job'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På baggrund af oplysninger i artiklen i øvrigt kan det undre og give anledning til spekulationer over, hvordan skolelederne er skruet sammen i hovederne. For hvordan kan de være glade for deres arbejde - 'over en fjerdedel er (endda) 'absolut glade'' - nårdet af artiklen fremgår, at:

- En del af skolelederne vil skifte arbejdsplads eller har allerede forsøgt det.

- En del af skolelederne vil forlade folkeskolen, fordi de har et stressende/krævende arbejde.

- 'Lidt over halvdelen føler, at de ikke er godt rustet til at stå i spidsen for udviklingen af skolen!'.

- '... kun hver tredje skoleleder føler sig godt rustet til at opstille mål inden for forskellige områder af skolens virksomhed og til at styre efter dem'.

Hvordan alle de involverede skoleledere på den baggrund kan være glade for deres job, forstår jeg simpelthen ikke. Enten er der noget galt med dem, eller også er Folkeskolens omtale af undersøgelsen meget overfladisk. Den samme undersøgelse viste en stor arbejdsglæde hos lærerne. Det er selvfølgelig glædeligt og må jo så tyde på, at skoleledelse ikke betyder så meget for skolens dagligdag, som man hidtil har troet.

For halvdelen af lederne siger jo selv, at de ikke kan lede ordentligt!

Karl Heinz Mortag

Århus

Powered by Labrador CMS