Debat
0   158

Niveaudeling

Efter afskaffelsen af den korporlige revselse gik der yderligere et kvart århundrede, inden man i 1993 kom den værste vold til livs i skolen. Tre søgeord på Nettet i Undervisningsministeriets love og regler fastslår det. Hvor er det dog befriende for vores profession, når man tænker på den angst og de nederlagsfølelser, det gennem tiderne har medført, at vi delte eleverne i de dumme og de dygtige. Set i bakspejlet kan man undre sig over, at det tog 50 år, fra B.F. Skinner foretog sine indlæringseksperimenter, til man tog konsekvensen i loven. Dels har positiv og negativ respons jo i alle disse år indgået i enhver lærers faglige bagage fra seminariet, dels må vi alle sammen have oplevet frygten for at blive vraget i sorteringsskolen med indlæringsblokeringer til følge. At en viceinspektør i Brønderslev uafladeligt plæderer for at genindføre sorteringen, føles som et deja-vu til slutningen af tresserne med en forælder i telefonen: 'Bare stik ham en på skrinet. Det har han s'gu aldrig taget skade af'.

Erik Husum

Artiklen fortsætter under banneret

Albertslund


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ