Folkeskolens leder:

Værdier i virkeligheden

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Belastede elever, der går amok. Trusler, chikane og vold, det er virkeligheden på Abildgårdskolen i Odense.

I sidste uge fik lærerne nok og nedlagde arbejdet. 28 af skolens elever har så voldsomme problemer, at de er visiteret til vidtgående specialundervisning på amtskommunale skoler. Men de går stadig i skolens normalklasser. Over 40 elever er henvist til observationsklasser og andre specialtilbud. De går stadig i skolens normalklasser.

Borgmester Anker Boye udtrykker forståelse og bekymring, og skolerådmand Ruth Larsens afdeling er god til at producere løsningsforslag. Men borgmester og rådmand har ikke evnet at skaffe politisk flertal for at føre ideerne ud i virkeligheden - eller har valgt at prioritere andre opgaver højere. I praksis gør det ingen forskel i skolens virkelighed.

I en ny pjece, 'Den lokale folkeskole - nye veje', fra Kommunernes Landsforening (KL), står der som det allerførste, at KL 'vil forankre folkeskolen endnu stærkere i et kommunalpolitisk ansvar', og det slås fast, at KL vil arbejde for at 'udvikle folkeskolens rummelighed med hensyn til særlige opgaver, for eksempel specialundervisning og integration af elever fra andre kulturer'. Pjecens forord er underskrevet af KL's formand og Odenses borgmester Anker Boye.

Et samfund skal vurderes på, hvordan man behandler udsatte og belastede grupper, så ærlig talt, Anker Boye: Se så at få gjort noget ved det hjemme på Fyn. Det er ikke nok at henvise til forhandlinger om næste års budget. Og en forklaring om, at amtskommunen også svigter, dur ikke. For den ændrer ikke elevers og læreres hverdag.

-th

Læs side 14