Debat

Absurd praktikaftale

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for pædagogisk udvalg i DLF, Jørgen Stampe, bringer mig undtagelsesvist og lidt modstræbende til tastaturet. Modstræbende, fordi det er sjovere at være glad - og smile til verden, også til Jørgen Stampe, når han blottet for lødighed og seriøsitetudtaler sig til DLF's ellers glimrende ugeblad.

Mens hele praktikken i læreruddannelsen som en anden Bambi i vinterlandskabet nærmer sig søbredden og det frosne vand og næsten uundgåeligt synes at blive hvirvlet ud i alvorlige vanskeligheder på grund af en højst ejendommelig - man må nærmest sige absurd- praktikaftale mellem DLF og Kommunernes Landsforening (KL) og med Undervisningsministeriet som 'passiv' tilskuer, så bruger minsandten både ministeriet og nu også DLF en del energi på proportionsløst og absolut uden synderlig føling med virkeligheden atskærpe den mere og mere mystiske kamp mod lærerstuderendes mulighed for nogle få ugers praktik i udlandet i løbet af en i øvrigt fireårig læreruddannelse med i alt 24 ugers praktik.

Om såvel praktikaftalen mellem DLF og KL som forbuddet mod få ugers praktik i udlandet kan der siges meget, og ingen af de to historier er på nogen måde fortalt til ende. Værst og helt afgørende er selvfølgelig de dystre udsigter på praktikområdet generelt. Det kommer vi utvivlsomt til at høre meget mere til. Desværre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men ikke nu. Lige nu er jeg mest slået med massiv forundring over Jørgen Stampes eklatante utroværdighed, når han til Folkeskolennummer 34 - polemisk rettet mod muligheden for udlandspraktik i læreruddannelsen - siger: '... vi har altså også haft nogle eksempler på nyuddannede lærere, der stort set ikke havde været ude i folkeskolen i løbet af deres uddannelse'.

Øjensynlig sagt med en vis patos! I hvert fald købt på stedet af journalisten?

Kære Stampe. Vil du være rar at offentliggøre alle dine eksempler? Jeg er så vanvittig spændt på at vide, hvilke seminarier der har begået disse klare ulovligheder i deres praktikadministration?

Sten Larsen

praktikleder, Zahles Seminarium

København