Debat

Der er noget, jeg ikke forstår

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Derfor var jeg nødt til at skrive et brev til skoleinspektøren, tillidsmanden og formanden for lærerkredsen, da jeg i begyndelsen af ferien fik tilsendt mit 'skoleskema'/aktivitetsplan. De må vel kunne forklare mig, hvorfor og hvordan min aktivitetsplan fik sit 'indhold'!

I debatten op til den nye overenskomst druknede de røster, som advarede mod nogle af de utilsigtede virkninger af den nye overenskomst i den overstrømmende begejstring for timeomlægningen til 'funktionspersoner' - en slags konsulenter, som man kender det fra det private erhvervsliv - og flere skoleudviklende timer (også omfattende ting, som er udviklet!) med omfattende rapportskrivning og 'journalisering' af alt muligt!

Man overhørte fuldstændig de lærere, som havde og har travlt med skolens kerneydelser - nemlig mange lektioner i klasserne med eleverne og deraf følgende behov for individuel forberedelse og færre lektioner! 'De mest undervisende lærere mister ikke forberedelsestid!' udtalte vores formand Anni Herfort.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Under den ophedede afsluttende debat blev vi med de mange undervisningstimer beroliget - 'naturligvis ville det ikke gå ud over forberedelsen og lektionstallet'.

Da jeg så for nylig fik min aktivitetsplan for 2000-2001, kunne jeg overhovedet ikke få øje på noget af det, der var lovet!

I foregående skoleår havde jeg 648 undervisningstimer med 648 timers forberedelse ifølge min arbejdsfordelingsplan.

I det kommende skoleår har jeg ifølge undervisningsdefinitionen 795 undervisningstimer og 375 individuelle forberedelsestimer. For 'de særlig mange undervisningstimer' har jeg fået tildelt 20 ekstra forberedelsestimer!

I forhold til sidste års undervisningstimetal kommer jeg i den nye aktivitetsplan til at undervise det, der svarer til cirka en måneds ekstra arbejde - uden løn! Efter den gamle overenskomst ville disse timer udløse overtimer til udbetaling eller afspadsering!

I DLF's pjece om 'Arbejdstidsaftalen' står der følgende at læse under 'Forudsætninger': 'Kravene til lærerne skal hænge sammen med den tid, de undervisningsmaterialer og de fysiske rammer, der er til rådighed' . . . Det er på en måde betryggende, at man ikke kan stille større krav til lærerne end den tid (forberedelsestid), der er til rådighed! Men hvem skal fortælle børnene, forældrene og samfundet, at der ikke fremover - af klasselærere og faglærere/kerneydelseslærere - er tid til at yde den samme faglige og socialpædagogiske indsats, som indtil nu har været selve folkeskolens 'hjerteblod'!

Jeg har på fornemmelsen, at andre kolleger er havnet i samme situation som jeg. Derfor har jeg valgt at offentliggøre første del af mit brev til skoleinspektør med flere i Folkeskolen.

Samtidig vil jeg bede vores hovedansvarlige, formanden Anni Herfort, om at svare på følgende spørgsmål:

- Hvorfor/hvordan kan det gå til, at jeg skal undervise over 100 timer mere ifølge min nye aktivitetsplan - sammenlignet med foregående år (oven i købet gratis!)

- Hvordan skal jeg - med de færre individuelle forberedelsestimer i forhold til undervisningstimetallet - kunne nå at løse mine faglige og socialpædagogiske opgaver på en tilfredsstillende måde?

Hvis der i denne forbindelse er behov for at rekvirere min aktivitetsplan fra i år og foregående år og/eller oplysningerne/dossier om min virksomhed som lærer ved Nibe Skole igennem 30 år, er man naturligvis velkommen til at kontakte Nibe Skole.

Jens Østergaard

Nibe

Svar

Jeg kan godt forstå, du blev overrasket, da du så din aktivitetsplan for det kommende skoleår. Der er imidlertid nogle af dine talsammenligninger, der er forkerte. Det er vanskeligt for mig at vurdere helheden i din aktivitetsplan og hermed årsagen til, at du har fået flere undervisningstimer end sidste år, da jeg ikke kender forudsætningerne i de lokale aftaler med hensyn til pauser og lærersamarbejde, herunder fælles forberedelse med videre. Jeg har gentagne gange fortalt arbejdsgiverne, at de må påtage sig deres del af ansvaret for folkeskolen, og at kvaliteten i undervisningen og det psykiske arbejdsmiljø på skolerne i høj grad hænger sammen med de ressourcer, der stilles til rådighed.

Jeg er ikke enig med dig i, at de kritiske røster druknede op til overenskomsten. Faktisk stemte et flertal af medlemmerne nej i den første afstemning. I det forslag, der senere blev vedtaget, havde vi i høj grad lyttet til de kritiske røster, ved at der lokalt blev mulighed for at tilgodese de mest undervisende lærere gennem tildeling af yderligere individuel tid. I de kommende måneder er der planlagt en meget omfattende spørgeskemaundersøgelse omfattende 400 tilfældigt udvalgte skoler samt alle kredse som en evaluering af, hvordan det er gået med implementeringen af arbejdstidsaftalen på såvel kommunalt niveau som på skoleniveau. Undersøgelsen vil forhåbentlig afdække, om der er generelle problemer vedrørende arbejdstidsaftalen, der skal arbejdes med både centralt og lokalt.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF