Euro på flere måder

Valget står mellem overskuelighed og kompleks aktualitet, når der skal undervises i euroen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et væld af informationer i et ikke altid lige letforståeligt sprog eller få overskuelige artikler, hvoraf enkelte ikke er helt up to date.

Sådan er valgmulighederne, når man i folkeskolen skal undervise i den kommende euro-afstemning med hjælp fra Internet og cd-rommer.

Der findes tonsvis af informationer om EU på de forskellige databaser tilknyttet Skolernes Databaseservice, SkoDa. Hovedparten af dem, der berører euro-afstemningen, er samlet under Polinfo-databasen med link til en stribe danske medier.

Som noget nyt er der under Polinfo oprettet 'Euro-databasen', der samler artikler og andet materiale fra samtlige andre databaser på webstedet. Databasen giver gode og overskuelige muligheder for søgning, men så hører overskueligheden også op. Søger man på ordet euro, popper de første af 1.031 artikler og materialer op. Snævrer man søgningen ind ved at tilføje forkortelsen ØMU, er der stadig 268 tilbage. Herefter kan man så lede videre med hjælp fra overskrifter og kronologi.

Det er næppe en god ide at lade eleverne boltre sig på egen hånd i de mange artikler, hvoraf mange er sprogligt og indholdsmæssigt komplicerede. Men artiklerne kan formentlig bruges som inspiration for lærere og som baggrundsmateriale i undervisningen.

Overskuelige er til gengæld artiklerne på avisen Samtids hjemmeside og på cd-rommen 'EU for alle', udgivet af forlaget Hedeskov, der er tilknyttet avisen.

Her finder man for eksempel kun seks artikler om euroen, en set fra tilhængernes synsvinkel, en fra modstandernes, en om Maastricht-traktaten, en om forbeholdene i Edinburgh og to om baggrunden for den Økonomiske og Monetære Union.

Artiklerne er illustrerede og bliver læst op. De er korte og nemme at forstå, men kommer ikke alt for dybt ned i emnerne.

De samme karaktertræk præger artiklerne på avisen Samtids hjemmeside. Her er det et problem, at den nyeste artikel om euroen er fra 1998, og at enkelte artikler indeholder forældede oplysninger.

Det må man tage med, hvis man vil have overskuelighed.-Jan Kaare er freelancejournalist

Links

Folkeskolens hjemmeside er der eksempler på artikler hentet fra Polinfo og 'EU for alle'.

SkoDa: http://www.sdbs.dk

Avisen Samtid: http://www.samtid.dk

'EU for alle', cd-rom udgivet af forlaget Hedeskov: http://www.hedeskov.dk