Debat

DanLæs-målemetoden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jørgen Christian Nielsen gør den igen som Spørge-Jørgen i Folkeskolen nummer 24 og afleder derved debatten om DanLæs-rapporternes åbenlyse antimatematiske omgang med tal. Offentliggørelsen i Roskilde har blot givet de kloge borgere i byen en formodning om, at Jørgen Christian Nielsens tal er helt hen i vejret.

De grundlæggende matematiske fejl i 'målemetoden' er af en karakter, så det svarer til at måle vejstrækninger med bukseelastik. Jeg har tydeligt og detaljeret påpeget de matematiske fejl her i Folkeskolens spalter. Det er derfor ganske ubegribeligt, at Danmarks Pædagogiske Institut, der er ansvarlig for den valgte 'målemetode', bare fortsætter med at være ukritisk over for direkte vildledende omgang med numeriske data.

Jørgen Christian Nielsens sammenligningstal (fra 1987) er fremkommet ved, at forvaltningsdata fra de kommunale PPR-kontorer (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) er havnet hos Jørgen Christian Nielsen, camoufleret som en 'landsindsamling'. Lovgrundlaget for 'indsamlingen' i 1987 eksisterer imidlertid heller ikke.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvem der har givet Jørgen Christian Nielsen beføjelser til at foretage en 'indsamling' blandt elever, der ikke var indstillet til psykolog, er et åbent spørgsmål, som alene Jørgen Christian Nielsen kan svare på.

Danmarks Pædagogiske Institut skylder efterhånden de undervisende dansklærere en forklaring på, at folkeskolefaget dansk er blevet belemret med Jørgen Christian Nielsens bizarre omgang med tal og direkte vildledende brug af det danske sprog.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte