Naturen ind i skolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En opsprættet hvid rotte i sprit - omhyggeligt påhæftet småbitte nummersedler ved de enkelte organer, så eleverne kunne identificere hjerte, lunger, nyrer og andre organer.

Det er et af eksemplerne på fortidens biologiundervisning, som for tiden kan ses på Dansk Skolemuseum. Senere kom der mere moderne undervisningsmidler til - blandt andre kasserne fra 'Biologisk Samling', der var med til at bringe en lille bid af naturen ind i klasselokalet. Kasserne var udarbejdet af faginspektør Poul Egede Andersen, der er tidligere lærer. Hos ham kunne Københavns kommuneskoler købe kasser om alt lige fra vandkalvens fem livsstadier, til hvordan haren, vildanden eller gedden levede. De kunne også låne store kasser med 'naturlige udsnit'. Museet viser en måge på en strandbred med masser af sneglehuse og skaller.

Biologisk Samling lavede også kasser, der indeholdt de relevante materialer, der var brug for, når eleverne var på lejrskoler og skulle iagttage naturen i virkeligheden.

I slutningen af 80'erne blev Biologisk Samling nedlagt, og undervisningen om naturen kom også til at handle om miljø, forurening og menneskets påvirkning af dyrenes livsvilkår.

Den 17. juni åbner Skolemuseet en udstilling om studenterhuen og den 1. juli en udstilling om sløjdundervisningen. Her vil blandt andet blive udstillet nyuddannede læreres afgangsopgaver.