Ghana i Tilst

Eleverne på fjerde årgang på Tilst Skole danser og spiller sig til forståelse for andre kulturer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Døren til gymnastiksalen går op, og Isaac Laryea går ind til drengene på fjerde årgang, der sidder på stole i en halvcirkel med hver sin djempe (afrikansk tromme) foran sig. Han siger hej, klapper en enkelt dreng i hånden og sætter sig ned på stolen, der er placeret foran børnene.

'Så starter vi' siger han og begynder en trommerytme, som drengene tydeligvis har hørt før. Efter få sekunder spiller de den samme rytme. Isaac Laryea er gæstelærer på Tilst Skole uden for Århus. Han er fra Ghana, men har boet i Danmark i 14 år. Han og Miguel Flores, der er fra Peru, skal sammen med børnene lave en opvisning, der via dans og musik skal fortælle om en tur ned ad gaden i henholdsvis Peru og Ghana. Børnene er ikke helt sikre på, hvor Isaac Laryea kommer fra.

'Isaac er fra Sydafrika', siger en dreng.

'Nej, han er da fra Afghanistan', siger en anden, inden en helt tredje dreng slår fast, at han altså er fra Ghana.

'Det sjoveste er, når man spiller rigtig hurtigt på trommer. Så kan man få brugt al sin energi', fortæller en dreng. En anden fortæller, at han fik ondt i fingrene, første gang de øvede.

'Se, jeg fik de her striber', siger han og viser linierne i håndfladen.

I musiklokalet strømmer dansevenlige salsatoner ud af en båndoptager. Miguel Flores lærer pigerne i 4. klasse at danse. De står over for hinanden i to lige lange rækker og øver trin. 'Solo', siger Miguel, og to piger træder ind mellem de andre. De danser forsigtigt rundt om hinanden, mens pigerne i rækkerne stopper og kigger.

'Når de danser solo, skal vi andre stå og markere. Vi skal vrikke lidt i hofterne og måske dreje rundt', siger Miguel Flores.

Så kommer to andre piger ind i midten.

'Det er svært at danse solo', siger den ene.

'Det bliver meget sværere, når der er tilskuere på', opmuntrer en af de andre piger.

Efter også at have øvet en ghanesisk dans går pigerne i samlet flok over til gymnastiksalen. Her er drengene stadig ved at øve den samme rytme. Der er blevet hentet et par ekstra congas, så også et par af lærerne kan spille. Hver gang rytmen er blevet spillet igennem, siger Isaac Laryea:

'Lad os tage den en gang til og så lidt hurtigere'.

Klamt at røre drengene

Eleverne har selv valgt, om de vil danse eller spille på tromme.

'Alle drenge vil gerne spille på tromme. Det er klart, drenge gider jo ikke stå og danse', fortæller en pige.

En anden supplerer:

'Vi er glade for, at vi ikke skal danse med drengene. Det er klamt at røre ved drengene, men de synes jo også, vi er klamme, så de vil hellere tromme', siger hun.

Så skal der danses. Pigerne stiller sig bag hinanden i tre rækker i den modsatte ende af, hvor drengene sidder. Isaac Laryea starter rytmen og synger også for. Drengene falder ind, og pigerne begynder dansen. De danser frem og tilbage, klapper i hænderne og tramper i jorden. De laver næsten alle bevægelserne synkront. Det bliver belønnet med en klapsalve fra lærerne. Efter at have kørt dansen igennem nogle gange, stopper både musikere og dansere for at holde frikvarter. I klasseværelset fortæller nogle af pigerne om projektet.

'Det er sjovest at danse salsa og marengue. Så kan man få lov til at lave alle mulige sjove bevægelser. Dansen fra Ghana er sådan lidt trommeslageragtig', siger en af pigerne. De har lært forskellige ting om Peru og dans.

'Vi har set en film om Peru. De danser, helt fra de er små, til de er ældre', fortæller en pige. En anden har mere styr på stilen.

'Vi ved, at i Peru danser de latinamerikansk dans. Vi ved også, at en på ni år kan ligne en på tolv. Det har Miguel fortalt', siger en pige. De ved også lidt om Ghana.

'I Ghana går kvinderne med kangaer, ligesom nogle piger også gør herhjemme. Og så bruger de ikke sko, når de danser', fortæller en pige.

De forklarer, hvorfor netop deres klasse er med til at lave teaterstykket.

'Vi skal lave det her teaterstykke, fordi vi er heldige. Der er kun tre skoler i Danmark, der er de heldige', fortæller de nærmest i kor.

En anden pige er knap så begejstret.

'Jeg vil hellere lave matematik', siger hun.

Alligevel står hun to minutter senere i musiklokalet og kan ikke lade være med at danse til salsarytmerne.

Det sjoveste er, når man spiller rigtig hurtigt på trommer. Så kan man få brugt al sin energiVi ved, at i Peru danser de latinamerikansk dans. Vi ved også, at en på ni år kan ligne en på tolv