Debat

Tynd belæring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedstyrelsesmedlem Lotte Lange kommenterer i Folkeskolen nummer 20 min efterlysning af en 'fornuftsbetonet lønpolitik til gavn for alle foreningens medlemmer' (Folkeskolen nummer 17-18).

I den anledning skriver hun blandt andet: 'Til gengæld er det ikke rigtigt, når Reinhard skriver, at undervisningstillægget ikke indgår i sammenligningerne'. Nu kan Gud og hvermand jo sammenligne hvad som helst - og det har mange da også gjort i forbindelse med Overenskomst 99 - men i de beregninger og sammenligninger, jeg har foretaget i mit indlæg, har jeg ikke ladet undervisningstillægget indgå, hvad enhver kan regne efter (det går nemt med en løntabel og en lommeregner!). Havde jeg medregnet undervisningstillæggene, ville min pointe havde fremstået mere udtalt, men for ikke at blive anklaget for demagogi og manipulation valgte jeg den beregningsforudsætning, der var mest ugunstig for mit synspunkt - der for øvrigt står stærkt nok endda!

Ellers kan jeg forstå, at Lotte langt hen ad vejen er ganske enig i mit synspunkt om ens tillæg til medlemmerne for ens kvalifikationer og ens funktioner. Men når jeg efterlyser en klar foreningspolitik på området - en lønpolitik, der tilgodeser både yngre og ældre medlemmer - virker det noget tyndt at blive belært om, at problemstillingen da så sandelig har været livligt diskuteret i fagligt udvalg, og at hovedforeningen som et resultat af disse livlige diskussioner i en skrivelse fra marts måned beder kredsene 'overveje' problemstillingen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis denne politiske kraftpræstation er alt, hvad man kan forvente af fagligt udvalg og af hovedstyrelsen, synes jeg, at vi bør overlade politikudviklingen til kredsene. Hovedstyrelsens livlige diskussioner og 'på den ene side . . . og på den anden side' er ikke godt nok for medlemmerne.

Reinhard Werner

kredsformand, Vestsjællands Lærerkreds