Grundforskning til debat

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et par år siden søsatte Danmarks Lærerhøjskole et større forsknings- og udredningsprojekt under titlen 'Skolefag, læring og dannelse i det 21. århundrede'. Projektet ledes af professorerne Niels Egelund og Klaus P. Mortensen.

Som en udløber af projektet mødtes ni pædagogiske forskere fra lige så mange lande den 4.-6. maj i København for at diskutere, hvordan man kan bringe dybere lag ind i den pædagogiske debat.

Danmarks Lærerforening har bidraget til projektet og konferencen gennem midler, der blev frigjort ved nedlæggelse af det institut for pædagogik og uddannelsesforskning, som foreningen opretholdt gennem en årrække.

Når konferencens hovedindlæg er gennemskrevet af indlederne, vil de blive publiceret internationalt på et anerkendt akademisk forlag. Der arbejdes desuden på at få udgivet en dansk udgave.

Konferencen 'The Concept of Bildung in a Postmodern Society' var den foreløbige kulmination på den række seminarer, Lærerhøjskolen de sidste par år har arrangeret i forbindelse med projektet 'skolefag, læring og dannelse'. To af indlederne på disse seminarer har været lektor Sven Erik Nordenbo fra Københavns Universitet og professor Lars Løvlie fra Oslo. Disse to har benyttet sig af deres omfattende internationale kontaktnet til at få sammensat gruppen af indledere. Fælles for de inviterede forskere er, at de bedømmes som personer, der er på vej helt til top i den internationale pædagogiske debat.than