Lærere vil have kvalitet

Lærerne vil hellere købe ét klassesæt af gode materialer end to dårlige

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ordet inspiration forekommer slet ikke i samtalen med Kirsten Buhl og Lise Parnam. De er redaktionschefer med ansvar for udvikling af undervisningsmaterialer, og de har været redaktører på tre af de undervisningsmaterialer, som har været nomineret til Undervisningsmiddelprisen, der blev uddelt for sjette gang forrige fredag.

Men inspirationen kommer alle steder fra. Den kommer bare ikke som en færdig idé eller åbenbaring. Den kommer ved at følge med på sit område. Holde kontakt med undervisningssystemet og fornemme, hvornår der er behov for nyudviklede materialer, der ikke bare overholder folkeskoleloven, men virkelig skærper opmærksomheden og udfordrer eleven.

Ideen til nye undervisningsmaterialer opstår som regel hos redaktørerne selv.

'I vores tilfælde er det sjældent, forfatterne kommer med ideen', siger Kirsten Buhl.

Når ideen er diskuteret i redaktionsgruppen og sammenlignet med alt andet materiale inden for samme område, bliver en forfatter kontaktet.

'Vi bestræber os altid på at lave noget, der er nyt. Vi kan vist roligt sige, at vi aldrig har lavet noget, der er en reproduktion af andres', siger Lise Parnam.

'Omvendt er vi jo heller ikke opfindere. Fagene flytter sig, vi prøver at følge med, så vi har et tilbud om bedre materiale til lærerne. Vi skal tilføje undervisningsmaterialerne de landvindinger, faget får', siger Kirsten Buhl.

De har arbejdet sammen i ni år, men er ikke altid begge to med gennem en hel tilblivelsesproces. Men de er næsten altid sammen om at udvikle ideerne.

De styrer hele processen - og økonomien - omkring en bogs tilblivelse, men bliver dog ikke trukket i løn, hvis et materiale ikke sælger.

'Heldigvis er det sådan, at alle udgivelser ikke behøver at give overskud. Man kan godt udgive noget, der ikke tjenes penge på, fordi det er vigtigt at lave det, eller fordi det giver forlaget den rigtige profil', siger Kirsten Buhl.

Kvalitet er i højsædet

De er enige om, at der er sket en vældig kvalitetsudvikling gennem de senere år. Man får dem ikke til at sige, at det er deres skyld, men de mener, at Undervisningsmiddelprisen har været med til at sætte fokus på kvaliteten af undervisningsmaterialer, og eftersom de har været med til at sætte mange af de vindende materialer i gang, har de uden tvivl sat deres fodaftryk på udviklingen.

'Mens du skriver' har vundet indpas i mange, mange skoler.

'Det er tydeligt, at lærerne ønsker materialer med høj faglig kvalitet. De vil hellere købe ét klassesæt af gode materialer end to dårlige', siger Kirsten Buhl.

Det har taget årevis at udarbejde 'Guld og Grønne Skove'. Tid er den allervigtigste faktor, når der skal udarbejdes et undervisningsmateriale. Det er over fem år siden, at de første gang overvejede at lave en litteraturhistorie. Først tredje gang, bogen var 'færdig', var de tilfredse. De to andre udgaver blev bare til kasserede udkast.

Redaktørerne fortæller, at de har bogen inde i hovedet, længe før den er færdig. Svarer resultatet ikke til det, de har i hovedet, må det laves om. Æstetikken skal også være i orden.

'Men vi godkender aldrig noget, som forfatterne ikke kan gå ind for. Det er en fælles proces', understreger de.

'Jeg synes, man har et stort ansvar som redaktør, for man skal være sikker på, at der er overensstemmelse mellem det, der er forfatterens intentioner, og det færdige resultat', siger Lise Parnam.

Hun nævner ikke, at der også er en masse praktiske detaljer, der skal falde på plads - illustrationer, der skal bestilles, kommaer, der skal stå rigtigt, og facts, der skal være korrekte, men det er også redaktørernes ansvar.

'Guld og Grønne Skove' er ikke nogen stor litteraturhistorie. Den er kun på 70 sider, men teksterne er fra en meget afgrænset periode og valgt med omhu.

'Vi forsøger at give en faglig dybde og sammenhæng i stoffet. Mere stof giver ikke større dybde', siger Lise Parnam.

'Man taler så meget om, at informationssamfundet giver folk en overflod af forvirrende tilbud. Vi vælger nogle få ting ud og prøver at skabe en sammenhæng i dem', tilføjer Kirsten Buhl.