Aftale gør forskel på skolerne

Gladsaxe Kommune fandt sammen med lærerforeningen igen efter sammenbrud

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er man ansat på en skole i Mørkhøj-området, så får man i næste skoleår tid til pauser/frikvarter svarende til 30 procent af undervisningstiden - er man lærer på en af de 11 andre skoler i Gladsaxe Kommune, bliver pauseakkorden 33-1/3 procent. Sådan blev kompromiset, da Gladsaxe Lærerforening i sidste uge nåede til enighed med kommunen, efter at forhandlingerne ellers var brudt sammen i februar.

Det var pauserne, der skilte parterne ad. En konkret optælling ud fra skemaerne på samtlige kommunens 15 skoler har vist, at der er betydelige forskelle på frikvarterernes længde, og det er den forskel, der nu har fundet vej til aftalen:

'Nu er det sikret, at skolerne ikke kan lægge timelange frikvarterer ind, som lærerne ikke har fået tid til - det var det, vi var bange for', fortæller kredsformand i Gladsaxe Lærerforening, Henrik Poulsen.

Frikvartersakkorden er gældende for de 34 årlige skoleuger, som man anslår, at hver lærer har undervisning i efter et normalt skema. For de 'skæve' uger - featureuger, fordybelsesuger, prøveuger, lejrskoler og lignende - har man i Gladsaxe fundet frem til en anden model:

'Her er al den tid, læreren er på skolen sammen med eleverne, undervisningstid - havde man for eksempel efter den nuværende aftale fem lektioner, så bliver det til fem klokketimer, der skal betales undervisningstillæg for, og det kan betyde en del penge for de overenskomstansatte, og vi regner også med, at det betyder, at nogle stykker vil komme over de 750 undervisningstimer, så de skal have endnu større tillæg', siger Henrik Poulsen.

Lærere og elever finder så i fællesskab ud af at holde de pauser, de har brug for i løbet af dagen i de 'skæve' uger.

Kun for ét år

Såvel Henrik Poulsen som Gladsaxes skolechef Ole Kjær understreger, at der er tale om en etårig aftale, og at de skal mødes igen for at se, hvordan den fungerer i praksis.

'Det er da ikke en ønskelig situation med den forskellighed mellem skolerne, men i vores aftale om de 'skæve' uger ser jeg et perspektiv hen imod indgåelse af helhedsaftaler', siger Ole Kjær.

Der var demonstrationer og arbejdsnedlæggelser på skolerne i Gladsaxe i efteråret, da byrådet med henvisning til lærernes nye arbejdstidsaftale sparede seks millioner kroner på skolebudgettet, så der næste år er ti lærere færre til at undervise et stigende antal elever. Og besparelserne er der ikke ændret ved:

'Det er en aftale inden for de givne rammer, og jeg har da svært ved at se, hvordan det skal komme til at hænge sammen. Men ved at indgå en aftale har vi i hvert fald gjort det knap så bureaukratisk', siger Henrik Poulsen.

Fordelingen af de 155 timer per lærer til fælles forberedelse, skoleudvikling og ekstra forberedelsestid ligger ude på skolerne, men der er i den centrale aftale lagt op til, at hvis man kan nå til enighed lokalt, så sættes der 40 timer af puljen af til forholdsmæssig fordeling mellem de lærere, der underviser mere end 600 timer om året. Og Henrik Poulsen regner med, at man lokalt vil komme op på omkring 100 timer til lærersamarbejde og fælles forberedelse - blandt andet fordi skoleudvikling ikke lige er det, lærerne vil engagere sig i, når der er skåret ned i tiden til andre opgaver. Gladsaxe Lærerforening er da heller ikke vendt tilbage til samarbejdet med kommunen om pædagogisk udvikling, som den trak sig ud af i forbindelse med budgetvedtagelsen. Da skoleforvaltningen indkaldte til en konference om pædagogisk udvikling i kommunen i begyndelsen af april, kom der da heller ingen tilmeldinger fra lærerside, så den måtte foreløbig aflyses, oplyser Henrik Poulsen.