Nyrup nøjedes med at lytte

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bortset fra sin åbningstale blandede statsminister Poul Nyrup Rasmussen sig ikke i den fire timer lange debat på høringen i Århus om familie og skole. Men det var heller ikke nødvendigt, for der blev sagt meget, som han kan bruge.

'Der er ingen tvivl om, at vi skal have de forskellige dele af vores samfund, som betyder noget for børn, til at fungere bedre sammen. Der skal bygges flere broer mellem faggrupperne i daginstitutioner, skoler, skolefritidsordninger og fritidsklubber, sagde statsministeren til Folkeskolen umiddelbart efter høringen.

'Men der skal være plads til at tage personlige hensyn til børnene. En af mine yndlingshistorier er den om lille Peter, der kommer for sent i skole tre-fire dage i træk. Til sidst ringer læreren hjem til forældrene, der fortæller, at de da sender Peter af sted i god tid. Så snakker læreren med Peter, der sukker dybt og siger: 'Kan jeg ikke bare få fri en gang imellem'', fortalte Poul Nyrup.

Selv om eleverne ikke skal kunne holde fri efter forgodtbefindende, mener statsministeren, at børn skal have større ansvar for deres skoleliv.

'Samtidig hørte jeg eleverne fra 10. klasse sige: 'Stil krav til os'', sagde Poul Nyrup, der også fremhævede et forslag om, at unge skal lære om handicappedes vilkår.

'Det hører det danske samfund til, at vi tager hånd om de svage. Vi skal inddrage forældre, organisationer og arbejdspladser og finde praktiske løsninger på, hvordan vi indretter arbejdslivet, så forældre og børn kan være mere sammen', sagde Poul Nyrup.

Regeringens næste offentlige høring handler netop om det rummelige arbejdsmarked.

Ord på værdier

Undervisningsminister Margrethe Vestager understregede, at børn godt kan lære noget fagligt og udvikle sig menneskeligt på samme tid.

'Vi skal turde sige, hvordan vi konkret bruger vores værdier, for en af folkeskolens store styrker er, at den ikke forelsker sig i én metode, men tager hensyn til, at børn er forskellige. Derfor tog Folketinget sidste år klar stilling til, at evaluering ikke er til kontrol, men til udvikling', sagde Margrethe Vestager, der er aktuel med debatoplægget 'Værdier i Virkeligheden' (kan læses på http://www.uv.dk og er omtalt i Folkeskolen nummer 16, Redaktionen).

Undervisningsministeren sendte en hilsen til Venstre og Kristeligt Folkeparti, der viger tilbage fra at bruge de 350 millioner kroner, der er afsat på finansloven til eksperimenter med helhedsskole.

'Det plejer at være svært at komme til at spare, men denne gang er det svært at få lov til at bruge pengene', sagde hun.

Ministeren brugte tre ord fra debatten, som hun anså for vigtige: fællesskab, ansvarlighed og rummelighed.

'Det er tre gode ord at gå hjem og arbejde videre på', sagde hun.

Mødet i Århus var den tredje ud af fire nationale høringer. Regeringen vil registrere forslag og kritik og gennemgå materialet før de kommende forhandlinger om statens tilskud til kommunerne.stan