Debat

Hvilke værdier

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lederne går på 'værdilederkurser'. Man taler om værdibaseret lederskab, værdibaseret undervisning - ja, hele skolens dagligdag og virksomhed skal bygge på værdier (de 'gode' værdier naturligvis!). Men man kan være tilbøjelig til at mene, at udtrykket værdier mere har med økonomiske og materielle forhold at gøre end med folkeskolens indhold . . . At ordet værdi mere præcist kan benyttes om ens penge i banken eller måske snarere om sølvtøjet i dækketøjsskabet eller noget helt andet håndgribeligt . . . I folkeskolesammenhæng er værdibegrebet ikke så let at få styr på - for hvilke værdier er det, at man skal tilstræbe? Disse, som Pia Kjærsgaard taler om som 'gode' danske værdier - eller er det Mogens Glistrups - måske ligefrem statsministerens værdier? Er det ikke med værdier som med ål i gele (undskyld sammenligningen!), de er ikke til at få hold på! (I hvert fald ikke de andres værdier!).

I den igangværende debat om folkeskolens indhold - børnenes læring, lærernes kunnen, ledernes format og meget andet - bombarderes vi med et væld af såkaldt 'værdimættede' ord. Jeg nævner i flæng: udviklingsprojekt, kvalitetsprogram, fokus/indsatsområde, virksomhedsplan, teamsamarbejde og så videre . . . Alle sammen tilsyneladende betydningsfulde og 'indholdstyngede' ord . . . Mærkeligt nok bruges ordet 'kulturværdier' stort set ikke i denne mangfoldighed af ord, vi møder i vores dagligdag i folkeskolen . . . Jo, Thorkild Thejsen berører dette ord i sin leder i Folkeskolen nummer 15, idet han skriver: '. . . Derfor er det vigtigt, at man i og omkring skolen spørger, hvad der skal forandres, og hvilke dele af kulturarven vi vil give videre til de næste generationer'.

Er det salme- og sang'skatten', historien, religionen, billedkunstens fantastiske verden, den basale viden, som vel findes i ethvert fag, og måske ligefrem en oplæring til fællesskab og sammenhold i et fastholdende demokratisk samfund, vi vil give videre som kulturarv til de næste generationer! Ja, det kan man med rette spørge om i den tiltagende individualistiske skole'kultur', som vi lever i i dag!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De ovennævnte små en- og totimersfag er betydningsfulde for barnet i skolen. De kan give det identitet og kultur i bred forstand, men disse fag har utroligt ringe vilkår i dagens folkeskole . . . De forsvinder så at sige i temauger, projektuger, tværfaglige uger og indsatsområder med videre . . .

Thorkild Thejsen har naturligvis ret! Det er vigtigt - man kan måske ligefrem sige afgørende vigtigt - at få afklaret, hvilken kulturarv vi vil give videre til de næste generationer. Og den diskussion må folkeskolens lærere tage del i!

Thorkild Jakobsen

Viborg