Debat
0   170

Klar tale, Ziehe

Ja, ja, ja, råbte jeg flere gange. Af glæde. Her serveredes hele argumentationen for mit syn på skolens rolle i samfundet i dag - på blot to sider. Endelig havde jeg et fagligt velfunderet rygstød, når jeg som nyuddannet lærer over for forældre, skoleledere, familie og venner i øvrigt skal argumentere imod den konstante fokus på vigtigheden af eksempelvis edb-kundskaber og de hårde kompetencer. Og når jeg bliver stillet spørgsmålet: 'hvad har det med samfundet og virkeligheden at gøre, og hvad kan vi bruge det til?' En artikel om Thomas Ziehes ideer om skolen som modkultur (Folkeskolen nummer 14), let at forstå og samtidig så rigtig, at den fortjener genoptryk. Skolen skal ikke være et spejl af virkeligheden, tværtimod, siger Ziehe. Således vil jeg selvfølgelig også lære mine elever de fornødne grundlæggende kundskaber, men derudover skal de netop have alle de oplevelser og udfordringer, som jeg ved fjernsynet, Internettet og fritidsklubben ikke giver dem. Den såkaldte 'usædvanlige læring'. Det er deri, de udvikler tolerance og forståelse og lærer noget nyt. Tak for den artikel.

Mikael Funch

Artiklen fortsætter under banneret

København


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ