Debat

Klar tale, Ziehe

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, ja, ja, råbte jeg flere gange. Af glæde. Her serveredes hele argumentationen for mit syn på skolens rolle i samfundet i dag - på blot to sider. Endelig havde jeg et fagligt velfunderet rygstød, når jeg som nyuddannet lærer over for forældre, skoleledere, familie og venner i øvrigt skal argumentere imod den konstante fokus på vigtigheden af eksempelvis edb-kundskaber og de hårde kompetencer. Og når jeg bliver stillet spørgsmålet: 'hvad har det med samfundet og virkeligheden at gøre, og hvad kan vi bruge det til?' En artikel om Thomas Ziehes ideer om skolen som modkultur (Folkeskolen nummer 14), let at forstå og samtidig så rigtig, at den fortjener genoptryk. Skolen skal ikke være et spejl af virkeligheden, tværtimod, siger Ziehe. Således vil jeg selvfølgelig også lære mine elever de fornødne grundlæggende kundskaber, men derudover skal de netop have alle de oplevelser og udfordringer, som jeg ved fjernsynet, Internettet og fritidsklubben ikke giver dem. Den såkaldte 'usædvanlige læring'. Det er deri, de udvikler tolerance og forståelse og lærer noget nyt. Tak for den artikel.

Mikael Funch

København

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler