Debat

Ret og pligt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under den klare forudsætning at folkeskolen aldeles omgående etablerer et relevant undervisningstilbud til alle - herunder også de mere praktisk, konkret og/eller kreativt orienterede elever - så bør vi, der repræsenterer folkeskolen, kunne stille mere håndfaste krav til såvel elever som forældre.

Vi står i dagligdagen med ansvaret for dette samfundsfinansierede skoletilbud. Vi burde derfor også have både ret og pligt til at stille de mest basale attitudekrav til såvel elever som forældre, hvis de fortsat skal oppebære retten til at benytte dette 'gratis' samfundstilbud.

Folkeskolen har som bekendt både faglige og sociale målsætninger. Det betyder altså ikke, at skolen er et socialpolitisk værktøj eller eksperiment, der skal udfylde rollen som 'gratis' fugemasse for 'familien Danmark'. Den rolle er vi overhovedet ikke udrustet til. Hverken ressourcemæssigt eller professionelt. Så længe du og jeg, som de pæne mennesker, vi jo faktisk er, af misforstået social ansvarlighed forsøger at løfte disse opgaver, kører politikerne - og dermed resten af samfundet - på fribillet, og professionelle løsninger bliver ikke etableret. Vi er ikke socialpædagoger. Vi er ikke socialrådgivere. Vi er ikke familieterapeuter. Vi er lærere. Det er det, vi kan. Det er det, vi skal bruges til. Det er det, vi i stigende grad bliver stillet til regnskab for - ikke mindst.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De fleste er vist også efterhånden nået til den erkendelse, at lærere er lærere og ikke forældre! Og at forældre må overtage ansvaret for deres barn, når dette ikke vil medvirke i rollen som elev. Din sociale ansvarlighed, kære kollega, melder sig omgående: 'Jamen hvor skal vi da så gøre af disse stakkels børn, som oven i købet ofte kommer fra problemhjem?' Repetér venligst afsnittet lige ovenfor.

Til en begyndelse var det måske en ide at basere samarbejdet mellem lærere, elever og forældre i en given klasse på en skriftlig aftale, der i ganske få punkter opregner de involverede parters helt basale forpligtelser? En gensidig hensigtserklæring til almindelig højnelse af respekten for - og bevidstheden omkring - det at modtage undervisning i skolen - selvom det er 'gratis' og alles ret. En aftale, der i takt med elevernes modning og øvrige inddragelse i det fælles ansvar også bør tiltrædes af disse. Alt sammen inden for gældende overordnet lovgivning forstås.

Steen Christensen

Bryrup

Powered by Labrador CMS