Kampagne med forhindringer

Computerproducent troede, at IT var mere integreret i undervisningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Computerfirmaet Acer har lært noget af deres projekt om computermiljø, som de sendte ud som kampagne til 60 folkeskoler. De fik svar fra fire skoler og i alt ni klasser. Troede de. Men de ni klasser er ikke hele klasser, da der er tale om valghold. Så den quiz, der er en del af kampagnen, er kun blevet gennemført af 42 elever. Men det øger til gengæld de deltagende 42 elevers chance for at vinde en computer til klassen, som Acer har stillet i udsigt.

'Vi har ikke været opmærksomme på, at IT ikke er så integreret i undervisningen endnu', siger Berit Bek, der er public relation- og kommunikationsassistent i Acer Scandinavia A/S.

'Vi troede, vi ville ramme mange flere med kampagnen, der egentlig er tænkt til klasser. Men det er altså kun valghold, der har deltaget'.

Folkene bag kampagnen blev også overraskede over, at mange af de 60 skoler meldte tilbage, at de ikke kunne afse tid til projektet, da de havde planlagt deres undervisning for hele skoleåret. Materialet blev sendt ud lige efter nytår.

'Vi havde nok troet, at folkeskolen fungerede mere som en virksomhed, end den gør. Vi skal lære målgruppen bedre at kende til næste gang', siger Berit Bek.

Firmaet har ellers haft kontakt til flere skoler i et pilotprojekt, inden de udviklede kampagnematerialet.

Kampagnen har kostet Acer mellem 100.000 og 120.000 kroner. Men nu, hvor materialet er udviklet, vil det kun koste lidt at udsende det til skolerne.

Skoler skal være skeptiske

'Der har været 320 besøg på vores hjemmeside, og den enkelte har opholdt sig på siden i ni minutter, hvilket er mere end normalt, så vi beholder hjemmesiden. Quizzen bliver også tilgængelig igen - dog uden fremtidige muligheder for præmier - når vi har udtrukket en vinder her i slutningen af april', fortæller Berit Bek.

Acer skriver i brevet til skolerne, at de som verdens tredjestørste computerproducent ser en interesse i at forbedre brugernes arbejdsmiljø, og at de ser dette som et fælles ansvar. 'Som producent kan vi producere mere arbejdsmiljøvenlige produkter og informere om de forhold ved vores produkter, som har indflydelse på arbejdsmiljøet over for brugerne. Som brugere kan I opnå et bedre computerarbejdsmiljø på jeres skole ved at tage hensyn til de forhold, der vedrører arbejdsmiljøet, når I opstiller og bruger computerne i undervisningen'. Acer understreger, at deltagelse i kampagnen er gratis, og at skolen ikke forpligter sig til at købe nogle af firmaets produkter.

'Der er rift om folkeskolen i dag', siger Berit Bek.

'Derfor er det let at forstå skolernes skepsis over for et materiale fra en computerproducent. Det skal de da forholde sig kritisk til, men computerarbejdsmiljø er vigtigt, de fleste skal arbejde med det resten af livet'.

Firmaet vil nu se nærmere på de evalueringer, de får fra de fire skoler. Hvis de derefter mener, projektet holder, vil de fortsætte det.hela

Hjemmeside med arbejdsmiljøråd: http://www.computermiljoe.dk