Debat

Brug læring i stedet for indlæring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan jobsamtalen og ordene i brug forme sig som en slags pædagogisk guillotine? Skolen indkalder til ansættelsessamtale, og så begynder det farlige spil med ord. Farligheden er blevet skærpet med de mange frit tilgængelige pædagogiske slagord, som ethvert medlem af ansættelsesudvalget kan give sin personlige værdiforestilling, og det er just livsfarligt for ansøgeren, hvis ingen i den pædagogiske ledelse har styr på, hvornår der tales holdninger, og hvornår der tales indhold. Hvis ansøgeren er indholdsrettet og forholder sig sådan til tidens pædagogiske slagord, er alt håb ude om en ansættelse. Hvem vil vel ansætte en sådan udviklingshæmmet person; så er det bedre at ansætte en person, der kan tale som om, at pædagogiske holdninger er lig med pædagogisk indhold.

Skolebestyrelsesrepræsentanten spørger til samarbejdsviljen og lysten til at arbejde i team. Det er indlysende, at spørgeren ikke forventer andet end ubetinget overgivelse i forhold til teamtanken, for her har myteskaberne allerede været ude at fastslå, at den samlede idémængde forøger kraften så meget, at to og to ligefrem giver fem. Men det forudsætter unægtelig, at de fremmødte teamrepræsentanter hver især har gjort deres hjemmearbejde inden mødet, så ingen i teamet skal vente på udspil fra hende, fordi forudsætningen for teamets succes i forhold til fælles planlægning stadig ligger i den individuelle forberedelse - og så kommer eksempelvis dansklæreren let på den tanke, at samarbejdet med andre fag ikke uden videre styrker danskfaget. Så man må forlange af teamsamarbejdet, at det kun skal iværksættes dér, hvor det kan gøre det bedre. En sådan pædagogisk indholdsforståelse dømmes til guillotinering, ganske vist uden hovedforkortelse, men uden job!

Hvad stiller jobansøgeren op med spørgsmål, der angår differentieret undervisning. Hvis hun vil have arbejdet, gælder det om at fremstille vilje til at iværksætte forskellig undervisning af forskellige elever. Selvfølgelig er det lidt af et kunststykke at forklare overbevisende, at det er muligt at tilrettelægge undervisning af individuel karakter i klasser på 20-25 elever. Doktor Guillotines maskine viser ingen nåde, hvis du antyder indholdsmæssige problemer i sagen, så vær koncentreret om den holdningsmæssige side af sagen, også fordi spørgeren forveksler holdning med indhold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er således ingen grund til nervøsitet inden jobsamtalen med en skoles ansættelsesudvalg. Tal om elevens medansvarlighed som det selvfølgeligste i verden, brug endelig ordet læring i stedet for indlæring, fordi undervisningssynsvinklen så placeres hos eleven, og kan det hele anbringes under en paraply af helhedssyn på eleverne, er det ikke guillotinen, der venter, men pladsen bag katederet.

Torben Thomsen

Aars

Powered by Labrador CMS