Debat

Anelser mere end viden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 11 fortælles historien om kursus for lærere på over 50 år, hvor et par deltagere meget begejstret fortæller om forløbet og den personlige udvikling, kurset afstedkom. Der er ingen grund til at stille sig kritisk an i forhold til den fortælling, men det fik mig til at tænke på, at fornyelse ikke bare er et 'gulvproblem'.

Et rygte vil vide, at der i toppen af Danmarks Lærerforening også holdes kursus for blandt andre hovedstyrelsen. Uden at vide det sikkert gætter jeg på, at man her har hyret et strømlinet managementfirma, hvor amerikanske teorier om samarbejdskunsten i det forkromede erhvervsliv bliver søgt overført til organisationslivet i toppen. Mindre kan ikke gøre det, hvordan ellers overbevise lærere fra gulvplan om deres nye betydning fjernt fra det virkelige skoleliv.

Så fjernt ser det foreløbig ud til at være, når det gælder hovedstyrelsesmedlemmers deltagelse i den almindelige debat. Pædagogiske emner har været diskuteret, uden den foreningsansvarlige på området har deltaget. Måske har det nye kursus givet anvisning på ændret adfærd i forhold til reproducering af pædagogik, som kunderne ikke har villet købe. Derfor pragmatisk venteposition, og et nyt produkt skal først vise sig, inden pædagogiksælgeren på ny springer ud. Det kunne være klog strategi inden næste hovedstyrelsesvalg at holde sig i baggrunden, for så længe der ties, glemmes fortiden, men lidt uheldigt er det alligevel, at et managementkursus fører til, at man ikke bindes til sin opgave, men tværtimod lader den flyde, fordi man frygter det værk, man selv har været med til at stampe frem.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis samarbejdet i hovedstyrelsen går lidt trægt, hvad gik der så galt, da managementkulturen forsøgte at forene til en samlet anstrengelse i folkeskolens tjeneste? Hvor langt har jeg ret i, at den ny ledelse, som i øvrigt blev valgt med rekordlav deltagelse, mangler selvtillid, mangler ideer, mangler nye kræfter? Hvis denne karakteristik bare tilnærmelsesvis bygger på sandheden om livet på toppen af pædagogikken, bør vi have det at vide. Som langt væk fra-iagttager af hovedstyrelsen bygger ovenstående på anelser mere end på konkret viden. Skulle det derfor være helt skudt forbi, ville det kun glæde mig, hvis der kunne komme en begejstret fortælling om en hovedstyrelse med en dynamik, der lever op til resultatet af kurset for lærere over 50 år.

Torben Thomsen

Aars