20 minutters frokost i København

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IKøbenhavn har alle lærere nu krav på 20 minutters frokostpause hver dag. Dertil kommer ti minutters frikvarter per lektion. Det svarer ifølge formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, til de pauser/frikvarterer, som de københavnske lærere har i dag.

En enig bestyrelse i Københavns Lærerforening står bag den arbejdstidsaftale, som er indgået med Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen, som 47 af kommunens skoler hører under, mens forhandlingerne med de fire forsøgsbydele i kommunen endnu ikke er afsluttet.

'Politikerne har fra starten meldt ud, at de ikke ville spare, og forvaltningen lægger vægt på, at man skal undgå, at lærere underviser mere end 25 lektioner, fordi det koster 'strafporto' i form af et højere undervisningstillæg. Det betyder så, at fordelingen af opgaverne fra næste år vil blive mere rimelig, så man undgår, at nogle få lærere har mange undervisningstimer', siger Jan Trojaborg og lægger vægt på, at aftalen er indgået i et tæt samarbejde mellem forvaltningen, de københavnske skoleledere og Lærerforeningen, som undervejs har holdt syv internatkurser med tillidsfolk, ledere og forvaltning sammen.

Der er også opnået enighed om, at skoleåret fremover anskues som 40 uger gange det gennemsnitlige lektionsantal plus eventuelle lejrskoler og andre ekstraopgaver:

'Det skal være slut med Skoledata-tyranniet, hvor man skal ind og taste, hver gang nogle timer er blevet aflyst. Det skal være fleksibelt og nemt at administrere', siger Jan Trojaborg.

Fordelingen af den resterende skoletid, herunder 155-timers-puljen til forberedelse, lærersamarbejde og skoleudvikling, ligger nu ude på skolerne. Men Lærerforening og forvaltning er blevet enige om at sætte tilbagefaldsreglen om fordeling af timerne ud af kraft:

'Vi vil lade den sunde fornuft råde', siger Jan Trojaborg. Det er nu meningen, at man på skolerne skal lægge principper for, hvordan man vil arbejde lokalt, før man tager fat på at fordele timerne. Hvis der ikke kan opnås enighed på skolen, rykker forhandlingerne et niveau op til Lærerforening og forvaltning.kara