Fodbold giver profil

Der skal være både faglighed og frirum i 10. klasse, mener man på Lyshøjskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lyshøjskolens 10. klasse trængte til fornyelse for to år siden. Den var ikke videre populær blandt eleverne, og den havde ikke nogen klar profil. Derfor besluttede man sig for at indføre en faglig linie med ekstra tysk, engelsk og matematik og fodboldlinien med seks timers ugentlig undervisning i fodbold. Man indførte samtidig et fast 10.-klasse-lærerteam, og det blev besluttet, at modellen skulle evalueres efter tre år.

Jacob Steen Hansen har været med i 10.-klasse-lærerteamet siden starten. Det er ham, der underviser i fodbold.

'Det er meget anderledes end almindelig undervisning. Jeg skal aldrig sige 'hør lige efter'. Man er mere deres træner. De er utroligt motiverede, uanset om vi har teori, eller om vi er på banen', siger han.

Eleverne bliver undervist i spilteori, kost og forebyggelse af idrætsskader. De får et DBU-dommerkursus (Dansk Boldspil Union), så de kan dømme syvmandskampe, og de får et trænerkursus. De er desuden på en skolerejse, hvor de ser en international kamp og snakker med en dansk spiller i udlandet. I år gik turen til Verona, hvor den lovende unge spiller Martin Laursen stillede sig til rådighed. Sidste år gik turen til Amsterdam.

Med til at skabe interesse for linien er også det delvist sponsorerede tøj.

'Der er plads til alle. Ikke kun eliten og ikke kun til fodboldnørder. Undervisningen har reelt indhold, og det sætter eleverne pris på. Fodbold er næppe årsagen, men vi har en ualmindeligt velfungerende 10. klasse', siger Jacob Steen Hansen.

Legalisering

I Kolding er der frit skolevalg, og fodboldlinien tiltrækker elever fra andre skoler. I år kommer der fem fra andre skoler. Populariteten kan også aflæses i, at en anden af byens skoler, Kolding Realskole, også vil have en fodboldlinie.

Ifølge skoleinspektør Jørn Jørgensen, Lyshøjskolen, er fodboldlinien ikke et salgsnummer.

Er det folkeskolens opgave at undervise i fodbold?

'Det kan man altid diskutere, men linien falder ind under folkeskolens formålsparagraf, der jo er så abstrakt. For at få en klar profil og identitet har vi valgt at oprette en linie, hvor eleverne kan dygtiggøre sig i en række fag, samt et alternativ, og målet er nået. Der er ikke tale om, at eleverne spiller fodbold i seks timer. De får reel undervisning. Det legaliserer det', siger Jørn Jørgensen.

Til forskel fra dengang, da profilen var mere grumset, oplever man nu ikke længere elever på klassetrinnet, der siger 'undervisningen er sååå kedelig'.

'Jeg tror, det er vigtigt, at der er plads til både en faglig indgangsvinkel og et frirum. Vi oplever, at eleverne bliver motiverede af den kombination', siger han.

Om sponsortøjet:

'Det er med til at give linien en identitet og til, at de andre elever kan sige 'der går en fra fodboldlinien''.j

Der er plads til alle. Ikke kun eliten og ikke kun til fodboldnørder. Undervisningen har reelt indhold, og det sætter eleverne pris påDet er med til at give linien en identitet og til, at de andre elever kan sige 'der går en fra fodboldlinien'