Også i Danmark

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mentorordningen har hidtil været et Leicester-fænomen, men måske er den ved at brede sig. Den engelske regering har sat den på sit program, og på Hendriksholm Skole i Rødovre er man blevet grebet af ideen. 'Erfaringerne er så gode, at man bør gøre en indsats for at overføre mentorordningen til Danmark', siger skolevejleder Anne-Mari Clifford. Det var et tilfælde, at hun lærte ordningen at kende. Skolen har med støtte fra Youthstart-programmet gennemført et udskolingsprojekt for marginaliserede unge. 12 af dem har været i erhvervspraktik i Leicester. 'Erhvervspraktik, sådan som vi kender den i Danmark, er udmærket, men det giver en ekstra dimension, når de unge har egentlige opgaver i virksomhederne, og når de får tæt kontakt til en medarbejder på ledelsesniveau. De to elementer gør mentorordningen til noget særligt'. Hvad med virksomhederne? 'Man behøver ikke vælge den engelske model. Måske kan man finde mentorerne andre steder. Hvis ordningen etableres her, vil den være med til at give 10. klasse indhold, så man i højere grad vil kunne argumentere for at beholde klassetrinnet i folkeskolen', siger Anne-Mari Clifford. En af de Rødovre-elever, der var med i England, Michelle H. Pedersen, 16 år, oplevede mentorordningen som et sikkerhedsnet. 'Man ved altid, hvor man skal henvende sig på virksomheden. Det gør, at man er mere tryg, når man er i praktik', siger hun.