Debat

Opgør med læseFERIEN?

en tur i mediemøllen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et opgør med læseFERIEN?

I den seneste tid har min skoleleder fået ualmindelig meget omtale og taletid i medierne. Det er der såmænd ikke noget galt med, han er som udgangspunkt en fornuftig mand og det er jo gratis reklame for skolen.

Men grunden til denne taletid forstår jeg dog ikke helt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Igennem længere tid har der ulmet et opgør med 9. klassernes læseferie. Et totalt misforstået begreb, hvor teenagere, der kun lige er ved at være færdige med folkeskolen pludselig skal strukturerer al deres tid, selv sætte tingene i rammer og derefter forventes at kunne gå op og bestå de kommende eksaminer. Det er der heldigvis rigtig mange af dem, der sagtens kan. Der er dog også en del, der hænger gevaldigt i bremsen, hvis vi bare skal kalde tingene, for det de er.

For at understøtte denne proces har min skoleleder, som på mange andre skoler, indført tjek ind hver dag i læseferien. Her stilles lærerkræfter til rådighed hver morgen fra kl 8.00. Eleverne tjekker ind, snakker med en voksen om dagens opgaver, læseplan samt eventuel vejledning i diverse tvivlsspørgsmål. Der er ydermere en kattelem, hvor forældre, der mener, at deres børn sagtens kan styre eksamenslæsningen, kan få fritaget deres elever fra dette tjek ind.

Alligevel har indførelsen af dette koncept medført ramaskrig i medierne i vores lille lokalsamfund. Det sjove er egentlig, at den slags sensationsnyheder plejer at blive behandlet flittigt på diverse facebooksider for småbyerne - men her har været tavst! Ikke én forældre har kommenteret eller lagt noget op, der indikerer nogen form for utilfredshed.

Hvorfor så denne medieinteresse? Hænger det mon sammen med, at dette tiltag ses som en mistillid til vores unge mennesker, fremfor en hjælp? Er vi virkelig i disse krænkelsestider blevet så forskrækkede over nye tiltag, der kan tolkes først på den ene og derefter på den anden måde, at vi er nødt til at reagere så voldsomt? Hvor er mediernes kritiske sans? Eller den er der måske netop. For kritiske har de været, men kun på en front: vi fratager eleverne deres ret til læseferie! Eller måske giver vi dem den ekstra hjælp, det kræves for, at de alle kan komme igennem med et rigtig fint resultat?

Som lærer for kommende 9. årgang på selvsamme skole tager jeg, efter sommerferien, hul på et skoleår, der blandt andet kommer til at indeholde en ugentlig projektdag. En dag, der skal lære eleverne både fagligt indhold, men i særdeleshed også at tilrettelægge deres arbejdsproces. Ikke et særsyn! Dette er der bestemt andre før mig, der har gjort. Men måske er dette samt opgøret med læseferien to små skridt på vejen til at ruste vores unge mennesker endnu bedre til det kommende uddannelsesforløb. For der forventes selvstændighed ude i den store verden, men kan man forvente, at teenagere på 14-15 år er klar til dette uden en smule guidning først? Jeg vil ihvertfald gerne være en del af en skole, der tager ansvar - også selvom det giver plads på side 4 i den lokale avis!