Blog
0   11

Idrætsprøven: Mangelfuld vejledning går ud over de dygtigste elever

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Alle elever kan eller skal på ingen måde levere fremragende præstationer til afgangsprøverne, men nogle har dog potentialet til det, hvis de var klædt ordentlig på til det af deres lærere.

Foto: Flickr.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Vi vil alle det bedste for eleverne. Til afgangsprøverne skal de have en god oplevelse med det at gå til prøve, men samtidig skal de også have den karakter, de fortjener, på den korte tid de præsterer i både praksis og teori.

Men hvor er det ærgerligt at se, at rigtig dygtige elever i den grad kunne præstere på et endnu højere niveau, hvis de bare var klædt endnu bedre på til prøven.

Som censor har jeg nogle gange oplevet, at når jeg (efter læreren) også giver eleverne respons og enkelte kommentarer på deres karakterer, så kigger de på deres lærer og siger ”det var det modsatte, du fortalte os” eller ”hvorfor har du ikke fortalt os det?”.

 

Manglende kompetenceudvikling blandt lærerne

Hvert år kan der komme nye idrætslærere, som ikke har ført til prøve før, og allerede der spiller den manglende erfaring ind.

Der er naturligvis alt det prøvevejledningen giver svar på - men alle de småting, som kan gøre en prøvende flydende, delikat og sammenhængende lærer man som underviser gennem årene.

(At musikken er klippet sammen, at der er en rød tråd for, hvordan gruppen kommer fra A til B til den praktiske del, at der er lavet en disposition til den teoretiske snak – for blot at nævne nogle af tingene)

Jeg vil med denne blog på ingen måde klandre lærerne, men blot konstatere, at lærere som bor i de kommuner, som har afholdt mange kompetencekurser i denne prøveform over en del år, tydeligvis er bedre stillet end andre lærere.

Efter samtaler med en del undervisere over årene kan jeg konkludere, at ikke alle har lige vilkår i forhold til at blive klædt på til prøven. Flere lærere rundt om i landet har siddet med opgaven selv fra start, hvilket er uhensigtsmæssigt.

Min pointe er blot, at det i sidste ende går ud over eleverne, som ikke har fået den vejledning, som de har ret til.

Og det er ikke i orden – heller ikke for de undervisere, der ret beset vil det bedste men ikke har fået den nødvendige sparring.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.405 andre er allerede tilmeldt