Anmeldelse Kristendomskundskab
0   20

Gør døren høj, gør porten vid

Alineas kristendomsportal ligner mere en indgangsdør end en port. Døren fører ind til et ganske hyggeligt sted, men de helt store hvælvinger i templet er fraværende.

Kristendomskundskabsportalen

Fakta


Titel
Kristendomskundskabsportalen


Kontakt udgiveren for pris

Forlag
Alinea

Alinea introducerer nye portaler til alle skolens fag. I nærværende anmeldelse handler det om kristendomsportalen.

Artiklen fortsætter under banneret

Portalen er bygget enkelt op med billeder, som illustrerer de forskellige forløb til de forskellige klassetrin. Der er kristendomsforløb til alle årgange. Forløbenes temaer er varierede, så der er forløb, der beskæftiger sig med tro og livstydning, forløb om centrale tekster i kristendommen, forløb om kristendommen i historisk perspektiv og forløb, som sammenligner kristendommen med andre religioner. Det er fint med en god variation i materialet.

Kristendomsportalen er anvendelig. Forløbene er enkle og lige til at gå til. Det kræver ikke den store forskningsindsats at sætte sig ind i forløbenes ideer eller tilhørende opgaver. Materialet er grydeklart. Hvert forløb har tekster eller videoer, som giver inputtet til arbejdet og tilhørende opgaver af forskellig art: arbejdsspørgsmål, oplæg til gruppearbejde, puslesætninger (til de yngste klasser) med mere. Alt sammen helt okay.

Men - for der er et men: Kristendomsportalen byder ikke på noget, som man ikke selv ville kunne samle med en forholdsvis lille indsats. Portalens materiale er helt okay og brugbart, men er det ikke lidt uambitiøst kun at sørge for, at det praktiske arbejde er i orden, at man slipper for selv at komponere materialet? Kunne man ikke ønske sig lidt mere swung? I hvert fald er det det, jeg savner. Så resten af anmeldelsen kommer til mavesurt at fokusere på det knap så fantastiske ved Alineas kristendomsportal:

Layoutet og billedmaterialet er af svingende kvalitet. Illustrationer er hentet fra forskellige kilder - nogle af illustrationerne er tegnede, andre er fotos hentet fra gratis tjenester. Altså præcis som lærere selv gør, når de samler materialer til eleverne. Mange af de lærerproducerede materialer, jeg har set, har større grad af sammenhæng i det visuelle indtryk, end Alineas portal byder på. Det siger naturligvis ikke noget om indholdet, men det skader jo ikke at være omhyggelig med indpakningen.

I forløbet om fristelser er indgangsbilledet et meget smukt billede af en rygende cigaret. Nuvel - tobak er jo en af de store fristere, men i 8. klasse? Måske behøver undervisningen ikke ligefrem at vise, hvor smuk sådan en smøg kan være. Det er forholdsvis velkendt, at netop tobakkens coolness er medvirkende til, at alt for mange unge begynder at ryge. Jeg er sikker på, at et enkelt billede på en portal ikke gør den store forskel, men billedet her er et billede på den mangel på omhyggelighed, der præger kristendomsportalen.

Som nævnt ovenfor er temaerne velvalgte. Der er et bredt udvalg af forskellige temaer at tage fat på - flere, end man behøver, så der er rigelige valgmuligheder. Til hvert tema er der forskellige former for input - små tekster, små film, mundtlige fortællinger. Alt sammen godt tænkt. Men indholdets kvalitet er svingende.

Læseteksterne til de allermindste elever er korte, og indholdet er godt, men det er ikke let læsning for en nybegynder. Måske kunne man have tekster på forskelligt niveau. Til gengæld er de små puslesætninger godt valgt, det er fine små opgaver, som giver lidt pauser i de eksistentielle samtaler.

En del af portalens små film er ikke på dansk. Det er jo helt fint til de ældste klasser, men film uden dansk tale i indskolingen er forholdsvist dumt. Især hvis filmene er på hollandsk, som en af filmene er - her får læreren ikke engang hjælp. Billedsiden er fin, men teksten er jo ikke helt uvæsentlig, når man skal prøve at få styr på jødernes pesach. Selvfølgelig kan læreren speake, men så kunne hun jo lige så godt selv have fundet materialet på YouTube. Til Alineas forsvar bør nævnes, at enkelte af filmene har dansk indtaling, selvom de oprindeligt var for eksempel norske.

I et enkelt forløb bruges en trailer, som ganske rigtigt er spækket med symboler, men ikke målrettet undervisning. Igen - brugbar, men ubearbejdet. Der er ingen hjælp til, hvilke symboler man kan se, eller hvordan religionen kommer til udtryk, så hvis læreren ikke er knivskarp på lige den her del af kristendomsundervisningen, er der ingen hjælp at hente. Nogle af videoerne er så lange, at portalen selv anbefaler, at man kun ser noget af filmen - hvorfor er de så ikke redigeret til en passende længde?

Et sidste lille suk må her være fraværet af yderligere inspiration til læreren. Det er dejligt med et grydeklart materiale, som ikke kræver den store forskerindsats, men det ville være fint med lidt ekstra input til læreren, især til de temaer, som er vanskelige, og som kræver stor indføling og godt med nuancer. Det kunne være fint at hjælpe den travle underviser lidt på vej ved at tilbyde forskellige mulige pointer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.304 andre er allerede tilmeldt