Elever i 8. klasse kan måske vente at få en ny matematiktest - men det afventer en ny regering

Ny matematiktest til 8. klasse er slet ikke sat i gang

I februar udsendte tidligere undervisningsminister Merete Riisager en pressemeddelelse om, at ministeriet ville udvikle en ny matematiktest i 8. klasse. Testudviklingen er dog ikke sat i værk, meddeler ministeriet nu, da det afventer en ny regering.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karakter-ekspertgruppe kom aldrig i gang - nu bliver det op til en ny regering 

Baggrunden for den nye matematiktest var, at godt 20 procent sidste år dumpede matematik på B-niveau i gymnasiet. Og med gymnasiereformen skal mange flere end i dag til eksamen i matematik B. Ministeren skrev i pressemeddelelsen, at matematikindsatsen i udskolingen skal sørge for, at eleverne ikke løber ind i "en matematikmur" i gymnasiet.

Venter på ny regering

Ideen var, at indsatsen skulle bestå af en række inspirationsmaterialer og en frivillig test, som eleverne kan tage i 8. klasse. Den skulle ifølge beskrivelsen "give alle elever i 8. klasse et overblik over, om der er matematikfaglige områder, hvor eleven skal dygtiggøre sig, såfremt eleven ønsker at starte på gymnasiet eller på eux".

Efter et spørgsmål til Undervisningsministeriet om, hvordan det går med den nye test i matematik, skriver presseafdelingen nu: "Initiativet er endnu ikke igangsat. Der vil først kunne tages stilling til eventuel igangsættelse af initiativet, når en ny regering er nedsat".

Matematiklærerne: Ny test i 8. klasse er spild af penge

I februar undrede formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen sig over, at ministeren mener, at han og kollegerne mangler endnu en test i redskabskassen.

"Der er allerede en national test i 8. klasse, og derudover har vi fagets mål og formål at forholde os til. Hvis vi sikrer, at eleverne er med på de parametre, er jeg i tvivl om, hvad en ny test vil afsløre, som vi ikke allerede ved. Det er lidt at skyde gråspurve med kanoner, og jeg vil mene, at pengene kunne være brugt bedre", sagde formanden for Matematiklærerforeningen.

Ministeren mente dengang, at "det frivillige evalueringsværktøj skal kunne tegne et billede af, hvor udskolingseleven fagligt står og skal forbedre sig for at kunne klare sig på gymnasieniveau."

Elever bliver testet over 50 gange i et skoleliv