Forsker: Køb ikke iPad til skolen

Vi skal undgå endnu en stor, ny udskrivning til teknologi, som ikke forbedrer skolens praksis. Brug energien på at udvikle didaktikken, siger ph.d. og lektor Jeppe Bundsgaard, som forsker i digitale læremidler. Apple vil ikke svare på kritikken.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der foregår en masse god digital undervisning i folkeskolen, men det er ofte blot som afveksling fra den traditionelle undervisning. Energien bør bruges på at udvikle undervisningsformer, som fremmer elevernes læring, og det sker ikke nødvendigvis ved at købe ny teknologi, sagde Jeppe Bundsgaard på en Alinea Akademis konference om 'ny digital strategi for folkeskolen'. Blandt deltagerne var mange skoleledere og kommunale beslutningstagere.

"Digitale læremidler skal integreres langt mere i den daglige undervisning. Formålet er jo ikke underholdning, men at styrke elevernes faglighed og ruste dem bedre til fremtiden, og ud fra det skal al teknologi og alle aktiviteter vurderes," sagde Jeppe Bundsgaard, som er ph.d. og lektor i ved Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, hvor han forsker i kommunikative kompetencer og undervisning med digitale læremidler.

"Eleverne skal lære at vurdere kvaliteten af det, de finder på nettet, de skal lære at udtrykke sig gennem de nye medier, og de skal lære at samarbejde digitalt - og internationalt."

En af fordelene ved digitale læremidler er, at de kan motivere eleverne, og at de kan arbejde aktivt med dem - oven i købet på forskellige måder og i det tempo og på det niveau, der passer til hver enkelt elev, mener han. Men ét er de principielle muligheder.

"Vi må hele tiden spørge, hvilke mål, vi vil nå med undervisningen. Derfor skal vi ikke begynde med teknologien," sagde han.

Se først på fag og på praksis

Jeppe Bundsgaard understregede, at skolen som det første må se på, hvordan fagenes indhold og metoder kan bidrage.

"Vi må se på, hvilke praksisformer, der fremmer elevernes læring. Og selvfølgelig på, hvilke lærerkompetencer, vi skal have og udvikle for at kunne gennemføre god undervisning. Først derefter skal vi spørge, om vi kan anvende og udvikle teknologi til at understøtte disse mål, der er opstillet," sagde Jeppe Bundsgaard.

iPad er ikke perfekt til læring

Han advarer skoler og kommuner mod at gå ud og købe iPad og andre tablets til eleverne. Det vil, sagde han, blot blive "endnu en stor udskrivning til teknologi, som ikke ændrer praksis".

"Apple reklamerer med, at iPad er perfekt til læring", sagde han og dokumenterede sin påstand ved at vise et fem-minutters videoindslag fra Apple: 'Hvordan iPad forvandler undervisning og indlæring på alle niveauer. (Se linket her på sitet til højre).

"Nej, iPad'en og andre tablets er ikke perfekt til læring," sagde han. "Lad os ikke falde i flere teknologi-fetichisme-grøfter."

Over for folkeskolen.dk uddyber Jeppe Bundsgaard sin advarsel.

"iPad'en har ikke et tastatur. Derfor er den er ikke god at skrive på. Og da skolen i høj grad handler om at skrive, er det ikke smart. Ja, jeg ved, at man kan tilkøbe tastaturer, men så et det altså mere praktisk - og billigere - med pc'er, som skolen har i forvejen".

"Man kommer let til at få den opfattelse, at anvendelse af iPad blot handler om at finde de rigtige applikationer, for at gøre undervisningen motiverende og god. Men langt de fleste apps er blot træningsprogrammer og it-glitter. De kan måske være gode til at lære noget udenad i en kort periode, så man kan score højt i en test lige efter. Men eleverne lærer ikke at bruge det nye. De bliver ikke kreative og selvstændigt tænkende af behavoristiske træningsprogrammer, som kunne være fra 1960'erne - blot nu med strøm til".

"Skolen skal ikke lave endnu en kæmpeinvestering i teknologi, som ikke forbedrer praksis. Nu handler det derimod om at udvikle didaktikken og så derigennem bruge de digtitale læremediler til det, som de kan", siger Jeppe Bundsgaard.

Apple vil ikke svare på kritikken

Folkeskolen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apple Media Denmark. Apple meddeler, at man "ikke har nogen talsperson tilgængelig for interview", og at Apple "ikke ønsker at udtale sig om den kritik, som forskeren retter mod Apple". Apple Press Office ønsker end ikke at fortælle, hvad den medarbejder hedder, som har svaret på folkeskolen.dk's mange henvendelser.