Kronik

Tillykke til de nyvalgte folketingsmedlemmer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så er der blevet dannet en regering efter valget den 15. september. Det er tid til en ny start i Folketinget, i folkeskolen og på det øvrige uddannelsesområde. Tillykke til alle de 179 folketingsmedlemmer og tillykke til den nye regering.

Vi ser frem til samarbejdet med Christine Antorini som den nye minister. Vi tror og håber på en ny start i det helt nødvendige samarbejde mellem regeringen og Danmarks Lærerforening for at styrke folkeskolen og styrke kvaliteten i den undervisning, vi tilbyder de voksne på specialundervisningsområdet.

Ministeren, regeringen og Folketinget har det overordnede politiske ansvar, mens lærere, ledere og børnehaveklasseledere har det helt konkrete daglige ansvar for, at skolen lykkes med sin vigtige opgave. Derfor er et tæt samarbejde mellem regeringen og DLF så afgørende. Fra Finland, Canada, Singapore og en række andre lande hører vi fortællingen om, at samarbejdet mellem regeringen og de professionelles organisation er den afgørende faktor for fremskridtene på uddannelsesområdet i de pågældende lande.

Når jeg om forhåbentlig meget kort tid mødes med den nye minister, vil jeg medbringe en oversigt over forskningsresultater, der fortæller, hvad der skal til for at styrke elevernes udbytte af undervisningen og styrke lærernes muligheder for at gennemføre god undervisning.

I et stort anlagt nordisk samarbejde var danske Clearinghouse med til at analysere den internationale pædagogiske forskning. Analysens resultater vil være et glimrende grundlag for det fremtidige samarbejde. Netop ved at skabe en treklang mellem politikere, forskningen og lærerne har vi det bedst mulige udgangspunkt for at træffe kvalificerede beslutninger. Det gælder såvel centralt som lokalt. Vi har alt for længe oplevet, at beslutninger var styret af ideologi, »spændende ideer« eller ønske om øjeblikkelige økonomiske besparelser. Det må og skal være slut. Nu skal eleverne tages alvorligt og de flotte ord i skåltalerne om folkeskolen følges op af konkret handling, der er funderet i den viden, vi har fra forskningen og vores praksiserfaringer.

På DLF's kongres var analyserne fra Clearinghouse et vigtigt baggrundsnotat for vores drøftelser om, hvordan vi kan styrke elevernes udbytte af undervisningen. Det gør vi først og fremmest ved at styrke lærerprofessionen.

Kongressen viste med al ønskelig tydelighed, at DLF er parat til at påtage sig det ansvar, der følger af et forpligtende samarbejde - et partnerskab - om folkeskolen. Vi vil aktivt støtte ethvert initiativ, der kan styrke elevernes udbytte af undervisningen. Vi ser frem til samarbejdet!