Sådan integrerer man

Undervisningsministeren vil sætte skub i værdidiskussion

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er behov for en debat om folkeskolens holdningsmæssige grundlag. Derfor vil undervisningsminister Margrethe Vestager inden længe udsende et papir om de grundlæggende værdier.

'Der er tale om et oplæg, hvor jeg redegør for de værdier, jeg personligt synes er de vigtigste for skolen. Som minister har jeg ikke patent på sandheden, men jeg håber, papiret kan være med til at sætte debat i gang rundt omkring i skolebestyrelser, mellem lærere og andre steder, hvor man interesserer sig for folkeskolen', siger Margrethe Vestager.

Et af de temaer, der vil blive taget op, er mobning. Hvis man skal forebygge ondsindede drillerier og chikane i skolen, er det nødvendigt at være bevidst om værdier som respekt og ligeværdighed.

'Jeg vil også gerne gøre en indsats i forhold til de frie skoler, ikke mindst dem, der har en anden etnisk baggrund. Forældrene skal have at vide, hvad det er for grundlæggende værdier, skolerne skal leve op til, og hvad de som tilsynsførende med skolerne skal sikre bliver overholdt'.

Værdipapiret er det ene af to nye initiativer, der skal bruges til at slå fast, hvordan man skal gøre tingene.

Det andet er en ny vejledning om tosprogede børn. Den kommer til at indeholde konkrete eksempler på, hvordan kommuner og skoler inden for folkeskolelovens rammer kan tage hensyn til elever med en anden kultur og religion.

'Det handler blandt andet om at formidle de gode erfaringer, man har gjort rundt omkring. I Aalborg har man for eksempel gjort meget for at forbedre integrationen. Det handler også om at anvise løsninger, hvis der opstår problemer med for eksempel badning i forbindelse med idrætstimer', siger Margrethe Vestager.

Ifølge medlem af undervisningsudvalget Gitte Lillelund Bech, Venstre, er det pres fra hendes parti, der er årsag til, at undervisningsministeren ændrer den nuværende vejledning. Hun mener, ministeren har foretaget en gevaldig kovending i sagen.

'Der er tale om en vis overvurdering fra Venstres side. Jeg har ikke foretaget nogen kovending, men gode ideer har tit mange fædre', siger Margrethe Vestager.-Jan Kaare er freelancejournalist