Blog
0   10

Tips og tricks til årsplanen i 8. og 9.

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Skoleåret er næsten slut og sommerferien lurer lige om hjørnet. Mange af os skal til at se på årsplanen. Hvad skal man huske?

Det første, jeg gør, er at genlæse de fire kompetencemål og de tretten målområder, der er obligatoriske. Disse udgør det skelet, jeg skal udfylde med undervisning. Herefter genlæser jeg den nyeste prøvevejledning. Hvilke krav skal jeg opfylde til prøven? Hvordan får jeg kravene opfyldt samtidig med, jeg stadig danner eleverne i forhold til fagformålet?

Ny læseplan

Artiklen fortsætter under banneret

I år skal jeg også læse den nye læseplan og vejledning. Den skulle være udkommet nu, men den er forsinket grundet valget, så det må vente. Jeg laver dog en mental note om, at der kommer nye læseplaner i alle fag.

8. klasse

Jeg starter med at udvælge hvilke religioner, jeg vil arbejde med i 8. klasse. Jeg vælger fire hovedreligioner, som jeg vil arbejde med ud fra Smarts religionsmodel. Herudover vil jeg introducere flest mulige kildetyper. Religiøse tekster, en salme, et maleri, fast og levende reklame, avisartikel, dokumentar, statistik osv. Jeg lister alle de typer op, jeg kan finde.

Herefter laver jeg lister med fagord og fagbegreber. Disse skal udleveres til eleverne, og ordene der på gennemgås, efterhånden som vi støder på dem i undervisningen.

Til sidst finder jeg lærebogstekster og øvrige kilder, der tilsammen dækker ovennævnte.

Slut 8. og 9. klasse

I slutningen af 8. skal jeg nå et ”prøveforløb” og i 9. skal jeg nå fire.

Jeg skal altså lave fem brede forløb, der til sammen dækker fagets 13 målområder, indeholder kildetyperne fra 8. og som giver eleverne mulighed for at fordybe sig.

Opgivelserne

Det tager voldsom lang tid at lave opgivelser, hvis man ikke er systematisk. Jeg laver dem derfor løbende. Jeg sørger for at downloade alle kilder, og gemmer dem under det forløb, de hører til. Hvis jeg så bliver trukket ud om to år, ligger det hele klart.

For nogen vil ovenstående måske virke lige lovlig rigidt. For mig er det en frihed. Når jeg først har mit to- årige forløb klart, er det nemt at bytte en kilde eller sågar et helt emne ud. Ex skifte et etisk emne som abort ud med aktiv dødshjælp. Jeg skal blot sikre mig, at jeg stadig har kildetyperne med.

Hvad er dine bedste tips til årsplanlægning? Kommenter gerne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.274 andre er allerede tilmeldt