on

Vi får ro til at koncentrere os om vores arbejde

Cherie Wilkinson og Paulette Noble er ikke i tvivl om, at de har et fantastisk job.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»For at være ærlig så tænker jeg ikke så meget over alle regeringens tiltag. Jeg har stor tiltro til, at min fagforening varetager mine interesser. Men jeg nyder, at der er ro mellem parterne, så jeg kan koncentrere mig om mit arbejde. Når jeg er her, så handler det kun om at gøre mit bedste for mine elever«, siger lærer Cherie Wilkinson på Forestview Public School i Niagara, Canada.

Hun underviser 1. klasse i alle fag, hvilket betyder, at hun får nye elever hvert år. I perioder - særligt om sommeren - arbejder hun mange timer for at forberede sin undervisning, men hun er ikke i tvivl om, at det er timerne værd.

»Den største ændring, jeg har oplevet, har været, at vi har fået mere tid og opmuntring til at arbejde sammen i team«. Den samme oplevelse har hendes kollega Paulette Noble.

»Da jeg startede for 15 år siden, arbejdede jeg bag en lukket dør, og jeg anede ikke, hvad mine kolleger lavede. Nu bliver vi opfordret til at arbejde sammen, og arbejdsgiverne har fået så stor forståelse for vores arbejde, at de hyrer vikarer, så vi kan få tid til fælles kompetenceudvikling«.

De to lærere synes egentlig altid, at elevernes forældre har haft respekt for deres arbejde.

»Jeg kan ikke mærke, at det har gjort nogen forskel for mig, at vi nu skal være certificeret. Men for nyuddannede kan det måske godt gøre en forskel«, siger Cherie, og Paulette supplerer:

»Jeg synes, det er en rigtig god ide, at nogen sikrer, at lærerne kan det, vi skal. Og hvis jeg bare gør mit arbejde godt, så har jeg jo intet at bekymre mig om. |